طالبان روز یکشنبه ۱۸ مهر اعلام کرد که ایالات متحده با اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان که در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارد، موافقت کرده است اما همچنان این گروه اسلام‌گرا را به عنوان حاکمان جدید افغانستان از نظر سیاسی به رسمیت نمی‌شناسد.

این اظهارات مقامات طالبان در پایان دور نخست مذاکرات آنها با ایالات متحده پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بیان شده است. واشینگتن اما هنوز درباره این مذاکرات توضیحی نداده است.

به گفته رهبران طالبان، این مذاکرات که در دوحه، پایتخت قطر، انجام گرفت، «به‌خوبی پیش رفت» و در جریان آن واشینگتن پس از موافقت با این امر که کمک‌های انسان‌دوستانه را نباید با مسئله به رسمیت شناختن طالبان پیوند زد، تصمیم به ادامه این کمک‌ها گرفت.

ایالات متحده پیش از این تصریح کرده بود که این مذاکرات به هیچ وجه مقدمه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان نخواهد بود، گروهی که با سرنگونی دولت مورد حمایت واشینگتن، زمام امور را در افغانستان در دست گرفته است.

سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی طالبان، همچنین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که وزیر خارجه موقت حکومت طالبان در طول این مذاکرات به ایالات متحده اطمینان داد که طالبان خود را متعهد به این امر می‌داند که به گروه‌های افراط‌گرا اجازه ندهد تا از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر اقدام کنند.

با این حال طالبان در روز شنبه بحث همکاری با واشینگتن بر سر مهار گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش در افغانستان را رد کرد.

داعش که دشمن طالبان نیز محسوب می‌شود، مسئولیت شماری از حملات اخیر در افغانستان را بر عهده گرفته است، از جمله بمب‌گذاری انتحاری روز جمعه در یکی از مساجد شیعیان این کشور را که ۴۶ کشته بر جای گذاشت.

سهیل شاهین در پاسخ به این سئوال که آیا طالبان به منظور مهار گروه حکومت اسلامی با ایالات متحده همکاری خواهد کرد، گفت: «ما به تنهایی و مستقل قادر به مهار داعش هستیم.»