احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، از مهاجران افغان که عازم این کشور هستند خواسته است که به مرز ایران مراجعه نکنند. وی گفته است “مهاجران افغان به طور طبیعی به سمت ایران می‌آیند، ما از این مهاجران پذیرایی می‌کنیم ولی خواهش ما این است که به مرز مراجعه نکنند.”

او در توضیح گفته است که “امکان پذیرش مهاجران در کشور کم” است.

سخنان وزیر کشور ایران چندروز پس از آن عنوان شده است که در روزهای گذشته ویدیوهایی به بی‌بی‌سی فرستاده شد که نشان می‌دهد هزاران نفر از مردم افغانستان سوار بر خودروها یا پیاده در مرز ایستاده و در انتظار عبور از گذرگاه مرزی زرنج در ولایت نیمروز افغانستان به ایران هستند.

آقای وحیدی گفته است که نیروی انتظامی و استانداری‌ها زمینه را برای برگشت مهاجرانی که به سمت مرز ایران می‌آیند فراهم می‌آورند.

پناهجویان افغان در گذرگاه مرزی زرنج در ولایت نیمروز افغانستان به ایران
توضیح تصویر،پناهجویان افغان در گذرگاه مرزی زرنج در ولایت نیمروز افغانستان به ایران

آقای وحیدی همچنین گفته است که آمار مهاجرانی که در این روزها از افغانستان به سمت مرزهای ایران می‌آیند متفاوت است، تعدادی از مهاجران به سمت ایران آمدند ولی دوباره به سمت افغانستان برگشتند.

گزارش‌های حاکی از آن است که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، شمار پناهجویان افغان عازم ایران به شدت افزایش یافته است. برخی از این مهاجران تلاش می‌کنند تا از طریق ایران خود را به ترکیه برسانند.

اورلا گورین، خبرنگار بی‌بی‌سی که به شهر وان در مرز ترکیه با ایران رفته است، با شماری از این پناهجویان صحبت کرده است. او می‌گوید بسیاری از افغان‌هایی که از کشورشان می‌گریزند قصد دارند از مرز ایران وارد ترکیه شوند، و احتمالا مقصد نهایی آنها اروپاست.

اردوغان: ترکیه توان رسیدگی به موج دیگری از مهاجرت از افغانستان را ندارد

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست گروه بیست درباره افغانستان گفته است که با توجه به اوضاع افغانستان ممکن است مهاجرت از این کشور بیشتر شود و ترکیه توان رسیدگی به موج دیگری از مهاجرت از افغانستان را ندارد و این ممکن است روی اروپا هم تاثیر بگذارد.

آقای اردوغان از کشورهای گروه بیست خواست که روی مسئله مهاجرت هم تمرکز بکنند.

او تاکید کرد که ثبات و امنیت در کشور به طور فوری باید برقرار شود و کشورهای عضو این نشست باید “حوصله‌مندی استراتژیک” اختیار کنند و طالبان را به سمت ایجاد یک دولت فراگیر هدایت کنند.

او همچنین گفت که خطر “تروریسم” از افغانستان هنوز پابرجاست و انفجار ماه اوت/آگوست در نزدیک میدان هوایی/فرودگاه کابل گواه آن است.

پس از تسلط طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت، موج پناهجویان از این کشور به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

پس از ورود طالبان به کابل، آمریکا و کشورهای غربی در دو هفته تا قبل از پایان ماه اوت، توانستند حدود ۱۲۴ هزار نفر را از فرودگاه کابل خارج کنند. این در حالی است که هزاران نفر دیگر هم از طریق مرزهای زمینی به کشورهای همسایه، ازجمله پاکستان، گریخته‌اند.

سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که تا پایان سال جاری میلادی حدود نیم میلیون پناهجوی افغان عازم کشورهای همسایه خواهند شد.

مقام‌های اروپایی نیز نسبت به هجوم مهاجران از افغانستان به اروپا اظهار نکرانی کرده اند. پیشتر یلوا یوهانسون، مسئول امور داخلی اتحادیه اروپا هشدار داد که اروپا باید تهدیدات امنیتی ناشی از مهاجران از افغانستان را جدی‌تر بگیرد.