در پی بالا گرفتن جنگ در استان مارب در یمن، سازمان ملل روز جمعه از طرفین درگیری خواست به دلایل شرایط بسیار ناگوار انسانی که در این منطقه پدید آمده، آتش‌بس اعلان کنند.

دیوید گرزلی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه یمن در سازمان ملل گفت بالاگرفتن درگیری‌ها در استان‌های مارب، شبوه و البیضا، “اثرات ویرانگری بر غیرنظامیان” داشته است.

به گفته سازمان ملل، شرایط امنیتی به طور مشخص در استان مارب بسیار دشوار است و در منطقه عبدیه در این استان، دسترسی حدود ۳۵ هزار نفر به کمک‌های بشردوستانه “به شدت محدود شده است.”

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، ۱۷ هزار نفر از این جمعیت در واقع آوارگانی هستند که به دلیل درگیری در مناطق دیگر به منطقه عبدیه پناه برده بودند.

آقای گرزلی از همه طرفین درگیری خواست که با پذیرش آتش‌بس اجازه بدهند که به این گروه از آوارگان کمک‌های بشردوستانه برسد یا این امکان فراهم شود که آنها به جای دیگری منتقل شوند.

شهر مارب که مرکز استانی به همین نام است، آخرین شهر مهم شمال یمن است که در کنترل دولت مرکزی این کشور قرار دارد.

گروه حوثی‌ها در هفته‌های اخیر برای به دست گرفتن این شهر تلاش قابل ملاحظه‌ای را آغاز کرده‌اند که تنها در ماه سپتامبر به آواره شدن ۱۰ هزار نفر منجر شد.

استان مارب از جمله مناطق نفت‌خیز یمن محسوب می‌شود.

گروه حوثی‌ها هفته پیش تشییع جنازه بزرگی در صنعا برگزار کرد و اعلام کرد که این افراد در نبردهای مارب کشته شده‌اند
توضیح تصویر،گروه حوثی‌ها هفته پیش تشییع جنازه بزرگی در صنعا برگزار کرد و اعلام کرد که این افراد در نبردهای مارب کشته شده‌اند

جمعیت عبدیه که در ۱۰۰ کیلومتری شهر مارب قرار دارد، پیش از جنگ حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر بود. اما به مرور با ورود آوارگان جنگ، جمعیت این منطقه به صدها هزار نفر رسیده است.

بر اساس آمار دولت یمن در استان مارب ۱۳۹ اردوگاه آوارگان قرار دارد و در حال حاضر دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

هشدارهای سازمان ملل همزمان با سفر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به آمریکا منتشر شده‌اند.

عربستان بارها از سوی سازمان ملل متهم شده که در جریان جنگ یمن در کشتار غیرنظامیان دست داشته است.

نمایندگان کنگره آمریکا در دوران دونالد ترامپ تلاش کردند تا به دلیل اتفاقاتی که در یمن رخ داد، فروش تسلیحاتی به عربستان را محدود کنند، اما مصوبه آنها توسط آقای ترامپ وتو شد.

در جنگ یمن هر دو طرف درگیر به اقداماتی متهم شده‌اند که از سوی برخی "جنایت جنگی" توصیف شده است
توضیح تصویر،در جنگ یمن هر دو طرف درگیر به اقداماتی متهم شده‌اند که “جنایت جنگی” توصیف شده است

روز پنج‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای سعودی‌اش، به مساله یمن به طور گذرا اشاره کرد. اما در عین حال گفت که “همکاری”‌ آمریکا و عربستان برای واشنگتن بسیار مهم است.

در بریتانیا نیز فعالان حقوق بشر می‌گویند که عربستان قوانین فروش تسلیحاتی این کشور را نقض کرده است و قراردادهای بین دو کشور باید بازنگری شوند.

بر اساس این قوانین، تسلیحاتی که بریتانیا به کشورهای دیگر می‌فروشد نباید در جرایمی مانند “جنایات جنگی” استفاده شوند.

در عین حال اتهام “جنایات جنگی” که علیه عربستان مطرح شده بود، در شورای حقوق بشر سازمان ملل بی نتیجه ماند و تحقیقات درباره این موضوع با رای کشورهایی مانند بحرین، روسیه و چین متوقف شد.

از آن‌سو گروه حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردار است نیز از سال ۲۰۱۵ تاکنون علیه دولت قانونی یمن به شورش مسلحانه دست زده است و به نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی‌های سیاسی متهم است.

یمن فقیر‌ترین کشور خاورمیانه است.