وزارت امور خارجۀ فرانسه از جمهوری اسلامی ایران خواست هر چه زودتر به «نقض شدید و بیسابقه» تعهدات خود در برجام پایان دهد و نیز در نزدیکترین زمان به گفتگوهای وین در بارۀ برنامۀ اتمی خود و توافق بدست آمده در بارۀ آن بازگردد. در همین حال رئیس دیپلماسی اروپا، جوزپ بورل نیز اعلام کرد که ایران خواستار انجام «پیش مذاکراتی» با اوست و وی آمادگی دارد که با نمایندگان این کشور در بروکسل دیدار و گفتگو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه، روز جمعه ۱۵ اکتبر/۲۳ مهرماه، خواستار «همکاری فوری، کامل و بی کم و کاست ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» شد و از این کشور خواست «به کلیۀ فعالیت‌هائی که بصورت شدید و بیسابقه [توافق موسوم به] برنامۀ جامع مشترک را نقض می‌کند، پایان دهد». او همچنین تاکید کرد که کلیۀ طرفین دیگر برجام (فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین) و نیز ایالات متحد آمریکا که این توافق را در سال ۲۰۱۸ ترک کرد، «یک صدا از ایران می‌خواهند که به منظور حصول یک توافق [در این زمینه] بفوریت به مذاکرات وین بازگردد».

خانم «ان کلِر لوژاندر»، بی آنکه اشاره مستقیمی به گسترش بدبینی و دلسردی در میان طرفین برجام نماید تاکید کرد که «گذشت زمان [فایدۀ] یک توافق ممکن را کاهش می‌دهد، زیرا فعالیت‌های ایران در بهره بردن از این فرصت برای تشدید نقض تعهدات خود، بازگشت به برجام را دچار تردید می‌کند».

ایالات متحد آمریکا که تا کنون همواره بر آمادگی خود به از سرگیری مذاکرات تاکید کرده است، روز چهارشنبه گذشته برای نخستین بار در واکنش به هشدارهای اسرائیل در بارۀ فعالیت‌های اتمی ایران، تلویحا به وجود راهکارهای دیگر در صورت شکست دیپلماسی اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه در سخنان روز جمعه خود تاکید کرد که «ایران باید با اقدام عملی نشان دهد که [همانند دیگر طرفین برجام] ارادۀ بازگشت هر چه سریع تر به میز مذاکرات وین و دست یافتن به یک توافق برای اجرای برجام را دارد».

این مذاکرات که در ماه آوریل سال جاری، با شرکت غیر مستقیم آمریکا، در وین آغاز شد، پس از شش دور در ۲۰ ژوئن گذشته، در پی گزینش ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری و چشم انداز تغییر دولت در ایران، به حال تعلیق درآمد و از آن هنگام تا کنون تهران هر چند وعدۀ بازگشت به گفتگوها را داده، اما تاریخ دقیقی برای آن تعیین نکرده است.

در همین حال، رئیس دیپلماسی اروپا، جوزپ بورل، که برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در واشینگتن بسر می‌برد، گفت «مقامات ایران خواستار انجام نوعی پیش گفتگو با من به عنوان هماهنگ کننده و با برخی دیگر اعضای کمیسیون ویژۀ برجام هستند» و «من به این منظور آمادگی دارم»، اما «وقت تنگ است». جوزپ بورل در بارۀ فایدۀ چنین دیداری تلویحاً ابراز تردید کرد و گفت «نمی‌گویم که [چنین گفتگوئی] بواقع ضروری است، اما من باید در این باره از خود صبر راهبردی نشان دهم، زیرا نباید در این زمینه شکست خورد». او در بارۀ زمان این دیدارها در بروکسل گفت تاریخ دقیقی در اختیار ندارد و یک بار دیگر تاکید کرد که «اگر ضروری باشد، آمادۀ پذیرفتن [مقامات ایرانی] هستم».

انریکه مورا، رئیس دبیرخانۀ جوزپ بورل، که مسولیت هماهنگی گفتگوهای وین را بر عهده دارد، دیروز پنجشنبه در تهران با معاون سیاسی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، علی باقری کنی، دیدار و گفتگو کرد، اما موفق به دریافت تاریخی برای از سرگرفتن مذاکرات وین نشد. وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در پایان این گفتگوها تنها اعلام کرد که «دو طرف در بارۀ ادامۀ مذاکرات در بروکسل در روزهای آینده به توافق رسیدند».

هدف از این مذاکرات، همان «پیش گفتگوهائی» است که جورپ بورل به آن اشاره کرد.