متقی

بی بی سی: امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، می‌گوید که دولت آنها امنیت را در کشور “تضمین” کرده است اما در عین حال تاکید کرده که تامین امنیت همه مساجد و خیابانها در کشور در برابر حملات داعش “کار آسانی نیست”. همزمان وی گفته است که به رسمیت نشناختن دولت طالبان به نفع گروه داعش است.

آقای متقی در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری آناتولی پس از اولین دیدار او از آنکارا و گفتگو با مقام‌های ترکیه گفته که امنیت در کشور وجود دارد اما گروه داعش “در خیابانها و مساجد حمله می‌کنند، قبول خواهید کرد که تامین امنیت تمام مساجد و خیابانها کار آسانی نیست.”

گروه داعش- شاخه خراسان در دو حمله پیهم خونین به مساجد شیعیان در قندوز و قندهار ده‌ها نمازگزار را کشته و زخمی کردند. چند مقام محلی طالبان در شرق افغانستان نیز براثر حملات گروه داعش کشته و زخمی شده اند.

در دو ماهی که از تسلط طالبان بر کابل می‌گذرد، این گروه نتوانسته است عملا امنیت سراسری که وعده می‌داد را تامین کند؛ و خشونتها و انفجارهایی که گروه داعش مسئولیت ان را برعده گرفته است در گوشه و کنار کشور رخ داده است.

اما، آقای متقی تاکید کرده است که گروه داعش “هیچ منطقه‌ای در افغانستان را در کنترل خود ندارد”، و فشارهای بین‌المللی که بر دولت طالبان وارد می‌شود “به نفع داعش” است.

تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. آقای متقی از کشورهای جهان خواسته که دولت طالبان را به رسمیت بشناسد.

وزیر خارجه طالبان گفت: “این واقعیت که دولت جدید افغانستان رسما به رسمیت شناخته نشده است برای داعش مفید است. کشورهای جهان از یک سو می‌گویند مردم افغانستان را کنترل کنید که مهاجرت نکنند. از سوی دیگر ، آنها به طور رسمی دولت را به رسمیت نمی‌شناسند، که به داعش روحیه می‌دهد. این نه به نفع افغانستان است و نه به نفع جهان.”

.
توضیح تصویر،مهاجمان انتحاری روز جمعه خود را در دروازه ورودی مسجد فاطمیه در قندهار منفجر کردند که بنا به گزارش‌ها، شمار کشته شدگان به ۴۱ نفر رسیده است و ده تن دیگر زخمی شدند.

نگرانی پوتین از تجمع آشکار داعش در نزدیکی آسیای میانه

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اخیرا گفته که “تجمع آشکار گروه‌های افراطی و تروریستی” در نزدیکی مرزهای کشورهای آسیاری میانه از جمله داعش، جنبش اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، القاعده و گروه‌های دیگر وجود دارد.

رئیس جمهور روسیه که اخیرا در جلسه شورای سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع‌ از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد، گفت براساس برآورد ما، افراد گروه داعش تنها در شمال افغانستان ۲۰۰۰ نفر هستند. رهبران آنها قصد دارند نفوذ خود را به کشورهای آسیای میانه و مناطق روسیه گسترش دهند.

او افزود که داعش تلاش دارد که به آسیای میانه وارد شود، قصد دامن زدن به درگیری‌های بین قومی و نفرت مذهبی در آسیای میانه را دارد.

آقای پوتین گفت در همین حال، “متأسفانه دولت انتقالی که طالبان تاسیس کرده، نماینده همه طیف‌های جامعه افغانستان نیست.”

او افزود که “ما نباید در به رسمیت شناختن طالبان عجله کنیم. می‌دانیم که لازم است با آنها تعامل داشته باشیم، اما در این مورد نیز نباید عجله کرد.”

.

اما وی تاکید کرد که “با این وجود، ترویج آشتی بین افغان‌ها و به طور کلی تلاش برای عادی سازی در افغانستان ضروری است.”

او به جلسه ترویکای گسترده که قرار است درروزهای آینده در مسکو برگزار شود، نیز اشاره کرد و گفت که در این روند گفتگوهایی که مسکو شکل داده، کشورهای آسیای میانه باید سهیم شوند.

همزمان در همین رابطه سفارت روسیه در کابل امروز گفته که ” خبر شرکت حامد کرزی و عبدالله عبدالله در نشست مسکو درست نیست. هر دو آنها در فهرست دعوت شدگان نیستند.”

این سفارت در واکنش به خبر برخی رسانه‌ها در این زمینه توییت کرده است.

از سوی دیگر برخی از منابع طالبان میگویند که عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر طالبان، در نشست مسکو شرکت می‌کند.