روسیه اعلام کرد: مناسبات رسمی خود با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به حال تعلیق درآورده و نمایندگی این سازمان در مسکو را تعطیل کرده است. این اقدام مسکو در واکنش به لغو مصونیت و اخراج هشت کارمند نمایندگی روسیه در ناتو صورت گرفت. این افراد به جاسوسی متهم شده‌اند. سرگئی لاوروف، با اشاره به تعطیلی و تعلیق روابط با ناتو، اعلام کرد: در موارد ضروری، ناتو می‌تواند از طریق ارتباط با سفیر روسیه در بروکسل با مسکو تماس برقرار نماید. 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه ۱۸ اکتبر، ضمن اعلام لغو اعتبار مجوز فعالیت تمامی کارمندان دیپلماتیک نمایندگی ناتو در روسیه از روز اول نوامبر، اعلام کرد: دولت روسیه، تمامی دفاتر نمایندگی ناتو در مسکو را نیز مسدود می‌کند. 

بر این اساس، از روز اول نوامبر، دفتر نمایندگی روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل و همزمان دفتر نمایندگی ناتو در مسکو به مدت نامحدود تعطیل بوده و فعالیتی نخواهند داشت. 

به گزارش منابع خبری روسیه، سرگئی لاوروف مدعی شده است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می‌تواند در آینده و در صورت نیاز از طریق مجاری سفارت روسیه در بروکسل برای تماس اقدام کند. 

واکنش مسکو پس از آن صورت گرفت که به تازگی هشت کارمند دیپلماتیک نمایندگی روسیه در ناتو به اتهام جاسوسی، اشخاص نامطلوب شناخته شده و اخراج شدند. 

با وجود توضیحات وزیر امور خارجه روسیه درباره تصمیم اخیر دولت این کشور و عدم وجود شرایط لازم برای ادامه همکاری مشترک با ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، در این ارتباط، تصریح کرده است که این تصمیم ربطی به واقعه‌ای مشخص ندارد و از چندی پیش، رفتارهای خصومت‌آمیز از جانب روسیه افزایش یافته است.

روابط میان روسیه و سی کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی، در سال‌های اخیر با تنش و کاهش همکاری مواجه شده است. از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، به گفته سرگئی لاوروف، پیمان ناتو روابط خود با این کشور را به شدت کاهش داد و از آن زمان هیچ تماسی میان دولت روسیه و سایر اعضا این پیمان برقرار نشده است. 

مسکو، ناتو را به نفوذ به سوی مرزهای گسترش یافته‌ی روسیه متهم می‌کند. اما ناتو با اشاره به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، حضور نیروهای خود در نواحی شرق کشورهای عضو این سازمان را افزایش داده است. 

در سال‌های اخیر به دلیل تنش‌های فزاینده میان مسکو و اعضا ناتو، دو طرف اقدام به وضع تحریم یا اخراج دیپلمات‌ها نموده‌اند. روسیه بارها از سوی غرب به مداخله در انتخابات کشورهای دیگر، جاسوسی و حملات سایبری متهم شده‌اند. 

سرگئی شوویگو، وزیر دفاع روسیه، در ماه آوریل، در پیامی به ناتو هشدار داده بود که حضور نیروهای این پیمان در دریای سیاه می‌تواند پاسخ سریع نیروهای نظامی روسیه را به همراه داشته باشد. 

همچنین، اوکراین، ماه گذشته، در واکنش به برگزاری مانور نظامی روسیه و بلاروس در نزدیکی مرزهای خود، از احتمال برگزاری یک رزمایش نظامی در مناطق غربی اوکراین به همراه ایالات متحده آمریکا خبر داده بود.