ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: «اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است». همزمان دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از ورود کارمندانی که در برابر تزریق واکسن مقابله با ویروس کرونا مقاومت غیرموجه می‌کنند، به ادارات جلوگیری خواهد شد. رئیس سازمان غذا و داروی ایران، نیز از عدم صدور مجوز مصرف اضطراری به واکسن «اسپوتنیک لایت» خبر داد. بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده، در شبانه روز گذشته ۱۲۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند. 

معاون نوسازی سازمان اداری و استخدامی ایران، اعلام کرد: از روز شنبه اول آبان، از ورود کارمندانی که در برابر تزریق واکسن مقابله با کووید مقاومت غیرموجه می‌کنند، به ادارات جلوگیری خواهد شد. 

عطاالدین رفیع‌زاده، معاون نوسازی سازمان اداری و استخدامی ایران، با اشاره به بخشنامه جدید حضور کارکنان واکسینه شده در محل‌ کار، گفت: «بر اساس آمارهایی که ما داریم اکثر کارمندان واکسن کرونا تزریق کرده‌اند (…) و مدیران منابع انسانی که با توجه به سیستم الکترونیک از آمار کارمندان واکسینه شده، آگاه هستند، کارمندان فاقد دریافت واکسن را به مراکز راهنمایی نمایند (…) و در صورت مقاومت از ورود آنها به سیستم اداری خودداری کنند».

این مقام سازمان اداری و استخدامی ایران، دریافت «کارت الکترونیک پس از ثبت اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت ایران» را برای ورود به ادارات کافی دانست. 

به گفته معاون نوسازی سازمان اداری و استخدامی ایران، «این قانون در نیروهای مسلح اجرایی نمی‌شود و این نیروها استثنا هستند». در مورد «بخش خصوصی» نیز، بر اساس اعلام این منبع، «تمامی افراد باید بر اساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی نسبت به واکسینه کردن افراد زیرمجموعه خود اقدام کنند».

هشدار رئیسی به مواجهه انفعالی در برابر موج جدید کرونا 

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه اول آبان، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: «اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است». وی، همچنین، ضمن هشدار در «مواجهه انفعالی در برابر موج احتمالی جدید کرونا» نسبت به «تلاش برای بازگرداندن سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی» تاکید کرد. بر اساس گزارش‌های منابع رسمی در ایران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور مقابله با ویروس کرونا در میان شهروندان ایرانی بسیار کاهش یافته است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان ایران ، در شبانه روز گذشته ۱۲۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند. شمار جانباختگان ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا در ایران، در مجموع، بر اساس آمار رسمی، به بیش از ۱۲۵ هزار نفر، رسید. 

همچنین،  طی ۲۴ ساعت گذشته، بر اساس آمار رسمی، ۷ هزار و ۸۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شد که یک هزار و ۷۸ نفر از مبتلایان بستری شدند. بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ نفر از مبتلایان نیز در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند. 

وزارت بهداشت ایران، در ادامه، اعلام کرد: تاکنون بیش از ۵۰ میلیون و ۶۰۴ هزار نفر دوز اول و بیش از ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر دوز دوم واکسن مقابله با ویروس کرونا را دریافت کردند. بر اساس اعلام این منبع رسمی، دوز سوم (مکمل) واکسن کرونا به ۵۶ هزار و ۵۳۹ نفر تزریق شده است. 

مجوز مصرف اضطراری به واکسن روسی «اسپوتنیک لایت» اعطا نشد

رئیس سازمان غذا و داروی ایران، روز شنبه اول آبان، عدم صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک لایت را به دلیل «عدم ارائه مدارک لازم به این سازمان» عنوان نمود.

خبرگزاری ایسنا، به نقل از دکتر محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو، گزارش داد: «مقرر شده بود شرکت اکتوور واکسن اسپوتنیک را با دو دز تولید کند و بر همین اساس نیز سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک را بر مبنای دو دُز برنامه‌ریزی کرده بود».

به گفته این مقام ارشد سازمان غذا و داروی ایران، «اما این شرکت پس از مدتی اعلام کرد که قصد دارد واکسن تک دوز یعنی اسپوتنیک لایت را تولید کند». 

رییس سازمان غذا و داروی ایران،‌ با بیان اینکه «تولید کننده باید مستندات لازم برای صدور مجوز مصرف واکسن را به این سازمان ارائه دهد»، گفت: «شرکت اکتوور بخشی از اطلاعات مورد نیاز را به این سازمان ارائه کرده اما دو مورد از آن باقی مانده است که در صورت ارائه، مجوز مصرف صادر» خواهد شد.

در روزهای پایانی شهریور ماه، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد که واکسن روسی کرونا موسوم به «اسپوتنیک لایت» از سوی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است. واکسن اسپوتنیک لایت اولین جزء واکسن اسپوتنیک وی محسوب می‌شود.

بر اساس اطلاعات اعلام شده، نتایج مطالعات واکسن اسپوتنیک لایت نشان می‌دهد این واکسن دارای اثربخشی بین ۷۸ تا ۸۳ درصدی در مقابل کووید است که به طور قابل توجهی اثربخشی بیشتری از واکسن‌های دو دوزی دارد. 

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، در شهریور ماه گذشته، با بیان اینکه واکسن اسپوتنیک وی از دو جزء تشکیل شده است که تولید جزء دوم مشکلاتی دارد، گفته بود: «روس‌ها از روی جزء (دوز) اول واکسنی را به نام اسپوتنیک لایت ساختند و ۸۰ درصد مصونیت دارد».