وزیر بهداشت و درمان ایران، می‌گوید: هم‌اکنون آمار افراد واکسن‌زده در کشور به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده و حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور دو دز واکسن را دریافت کردند. به گفته وزیر بهداشت ایران، با ادامه روند واکسیناسیون، احتمال می‌رود مدارس تا پایان آبان ماه بازگشایی شود.  بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر ایران، یک محموله حاوی ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم، روز یک‌شنبه دوم آبان، پس از ورود به ایران به وزارت بهداشت تحویل داده شد. بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان ایران، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۱ نفر از عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. طی شبانه روز گذشته، بیش از ۹ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به کووید در ایران شناسایی شدند.

وزیر بهداشت و درمان ایران، شامگاه شنبه اول آبان، در برنامه نگاه در شبکه اول تلویزیون دولتی ایران، گفت: هم‌اکنون آمار افراد واکسن‌زده در کشور به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده است. 

بهرام عین الهی، وزیر بهداشت و درمان ایران، با بیان اینکه در مرداد ماه سال جاری فقط ۵ میلیون نفر در کشور واکسینه شده بودند، افزود: شمار فوتی‌های روزانه در مرداد ماه حدود ۷۰۰ نفر در روز بود اما امروز (شنبه اول آبان) آمار به ۱۲۴ نفر کاهش پیدا کرده است. 

وزیر بهداشت و درمان ایران، در ادامه‌ی مقایسه‌ای آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا در کشور، گفت: در مرداد ماه سال جاری بیش از ۷ هزار نفر در روز بستری می‌شدند اما با افزایش تعداد تزریق واکسن هم اکنون تعداد بستری‌ها به ۱۴۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

بهرام عین‌الهی، در عین حال، با اشاره به وضعیت شکننده مقابله با کرونا با وجود تزریق واکسن، نسبت به بروز موج ششم بیماری کووید در کشور هشدار داده و تاکید کرد: باید برای مقابله با موج ششم آماده باشیم.

وزیر بهداشت ایران، در این برنامه تلویزیونی، ضمن تاکید بر تزریق دز اول واکسن کرونا به حدود ۷۶ درصد جمعیت کشور و تزریق دو دز واکسن به حدود ۴۰ درصد جمعیت ایران، نسبت به بازگشایی مدارس تا پایان آبان ماه، با توجه به روند فعلی واکسیناسیون، ابراز امیدواری کرد. 

بهرام عین‌الهی نسبت به ادامه واکسیناسیون وعده داده و تاکید کرد: تا نیمه بهمن ماه واکسیناسیون برای مقابله با کووید در ایران «کامل» می‌شود. 

پس از اعلام ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دی ماه گذشته، همچنین در پی افزایش انتقادها به این اعلام ممنوعیت، واردات واکسن به ایران به ویژه از کشور چین افزایش یافت. اکنون وزیر بهداشت ایران، در توجیه ادامه واردات واکسن به ایران، می‌گوید: «علت این که واکسن را وارد می‌کنیم این است که زمان برای ما مهم است و باید زودتر به ایمنی برسیم». 

بر اساس تخمین‌های کارشناسان بهداشتی، برای تکمیل تزریق دو دز واکسن کرونا، به ۱۶۰ میلیون دز واکسن نیاز است.  به گفته وزیر بهداشت ایران، «اگر بخواهیم معطل تولیدات داخلی واکسن شویم تا به ۱۶۰ میلیون دُز واکسن مورد نیاز برسیم باید خیلی صبر کنیم».

نگرانی از بروز موج ششم کووید و افزایش شمار مبتلایان

همزمان با افزایش نگرانی نسبت به خیز جدید بیماری کووید در ایران، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، روز یک‌شنبه دوم آبان، گفت: هفته گذشته، دو شهرستان املش و رضوانشهر در وضعیت آبی قرار داشتند اما بر اساس رنگ‌بندی جدید کرونایی، تمامی شهرستان‌های گیلان در وضعیت زرد قرار گرفتند.

این مقام ارشد دانشگاه علوم پزشکی گیلان، «کاهش حساسیت برخی از مردم نسبت به بیماری و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در تغییر رنگ‌بندی کرونایی، در این استان، موثر» دانست.

همزمان، علاوه بر افزایش آمار مبتلایان در استان خراسان شمالی،‌ نگرانی از خیز جدید بیماری در استان آذربایجان شرقی نیز افزایش یافته است. بر اساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دو شهرستان جلفا و مرند در این زاستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. 

در آخرین آمار رنگ‌بندی کرونایی در کشور، ۱۶ شهرستان قرمز، ۱۱۹ شهرستان نارنجی، ۲۲۷ شهرستان زرد و ۸۶ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارد. بر اساس اعلام  وزارت بهداشت ایران، افزایش رنگ‌های قرمز زنگ خطری برای تحمیل بار اضافی بر روی دوش کادر بهداشت و درمان است.

بهرام عین اللهی، روز یک‌شنبه‌ ۲ آبان،‌ در حاشیه بازدید از یک مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه «تمام افرادی که در کشور واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، رصد می‌شوند»، گفت بیش از ۸۵ درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند. وی افزود: نگرانی از موج ششم به خاطر افرادی است که واکسینه نشده‌اند.

«واردات واکسن کرونا به ایران ادامه خواهد یافت»

 بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر ایران، یک محموله حاوی ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم، روز یک‌شنبه دوم آبان، پس از ورود به ایران به وزارت بهداشت تحویل داده شد. 

به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، تاکنون ۷ محموله حاوی ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم از روز چهارم مهر ماه وارد ایران شده است. همین منبع افزود: فرایند واردات واکسن با همکاری وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه ایران تا رسیدن به ۳۰ محموله واکسن به کشور ادامه خواهد یافت. 

بنا بر اعلام جمعیت هلال احمر، از اردیبهشت ماه تاکنون، در مجموع ۹۴ میلیون و ۳۹۰ هزار دز واکسن سینوفارم به ایران وارد شده است.