در واکنش به وضعیت وخیم ۱۳ پناهجوی ایرانی گرفتار در مرز لیتوانی و بلاروس، وزارت خارجه ایران خواستار رسیدگی فوری دولت بلاروس به این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه سوم آبان گفته است که این وزارتخانه با وزارت خارجه و سایر نهادهای ذیربط بلاروسی تماس گرفته و «اطمینان دارد» که این کشور برای رفع مشکلات این اتباع ایرانی همکاری خواهد کرد.

آقای خطیب‌زاده هم‌چنین گفته است که سفیر ایران با یکی از ایرانیان گرفتارشده در مرز بلاروس تماس تلفنی داشته و صبح روز دوشنبه هیئتی از سفارت ایران جهت رسیدگی به وضعیت شهروندان ایرانی و ایجاد شرایط بازگرداندن آنها به کشور به منطقه مرزی بلاروس- لیتوانی رفته و در تماس با مرزبانی منطقه است.

در همین حال هورست زِی‌هوفر، وزیر کشور آلمان روز یک‌شنبه در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» از اعزام ۸۰۰ پلیس فدرال برای کنترل بیشتر مرز آلمان و لهستان و هم‌چنین احداث موانع مرزی در این منطقه خبر داد. او ایجاد این موانع را برای محافظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا «قانونی» عنوان کرد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها صدها پناهجو از ایران، افغانستان و سایر کشورها در مرزهای بلاروس با لهستان تجمع کرده و قصد ورود به خاک اتحادیه اروپا دارند.

برخی از نزدیکان شهروندان ایرانی گرفتار در مرز بلاروس روز یک‌شنبه تعداد آن‌‌ها را ۱۳ نفر شامل ۱۰ مرد و ۳ زن اعلام کرده و گفته‌اند که این افراد به مدت شش روز است در مناطق جنگلی مرزی بلاروس با لهستان، در دماهای زیر صفر بدون آب و غذا رها شده‌اند.

میخوان برگردن سفارت ایران ولی پلیس با کتک و ول کردن سگ ها به سمتشون شکنجشون میکنه. اونا با ویزای قانونی تو بلاروسن. این رفتار پلیس قانونی نیست. ساعتهاست بی خبریم ازشون— Sara (@saraloghmani) October 23, 2021

بر اساس این گزارش‌ها تعدادی از این افراد حتی دارای ویزای قانونی بلاروس بوده‌اند و پلیس این کشور ضمن ضرب و شتم، اجازه بازگشت آن‌ها به سفارت ایران را نیز نمی‌دهد.

به دلیل تنگناهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، آمار مهاجرت شهروندان ایرانی به روش‌های قانونی و غیرقانونی در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

هر از چند گاه نیز حوادث مربوط به شهروندانی که به طرق غیرقانونی قصد ورود به سایر کشورها را دارند، خبرساز می‌شود.

از جمله پنج نفر از اعضای یک خانواده ایرانی شامل پدر و مادر و سه فرزندان‌شان آبان سال گذشته در جریان واژگونی یک قایق حامل ۲۲ پناهجوی دیگر در کانال مانش جان خود را از دست دادند.