هزاران نفر از جوانان حامی محیط زیست در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در شهر گلاسگوی اسکاتلند تجمع کرده‌اند. آنان از رهبران جهان می‌خواهند که فورا برای کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام کنند.

موضوع روز ششم اجلاس کاپ ۲۶ جمعه پنجم اکتبر، جوانان است که تصور می‌شود بیشترین آسیب را از گرمایش زمین خواهند دید. اما بسیاری از جوانان فعال محیط زیست اعتقاد دارند رهبران جهان و صاحبان تجارت‌های بزرگ به آنان بی‌توجه هستند.

گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی فعال محیط زیست و ونسا ناکاته، فعال اوگاندایی در تظاهرات جوانان حضور دارند و قرار است سخنرانی کنند.

این تظاهرات را جنبش اعتراضی دانش‌آموزان خواهان مبارزه با گرمایش زمین به نام ‘فرایدیز فور فیوچر ‘ یا ‘جمعه‌ها برای آینده ‘ برنامه‌ریزی کرده‌اند.

اجلاس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۶ که امروز ششمین روز آن است با هدف هماهنگی و تفاهم کشورها برای کنترل افزایش دمای هوا تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تشکیل شده است.

از راست ونسا ناکاته فعال محیط زیست، نیکولا استرجن وزیر اول اسکاتلند و گرتا تونبرگ فعال محیط زیست
توضیح تصویر،از راست ونسا ناکاته فعال محیط زیست، نیکولا استرجن وزیر اول اسکاتلند و گرتا تونبرگ فعال محیط زیست

گرتا تونبرگ دیروز اجلاس کاپ ۲۶ را نقد کرد و آن را یک “فستیوال سبزشویی” و “تجارت همیشگی” خواند. منظور از سبزشویی وانمود کردن نهادها و شرکت‌ها به توجه به محیط زیست است در حالی که نیت واقعی آنها منفعت مادی است.

شماری از رهبران جوانان معترض به بی‌بی‌سی گفته‌اند که هدفشان رساندن صدای این نسل به سران جهان است.

اسکای ۱۸ ساله می‌گوید: “ما امید داریم که رهبران جهان ما را ببینند و فکر کنند ‘اوه جوانان واقعا درباره این موضوع حساس هستند و ما هم باید درباره‎‌اش حساس باشیم ‘.”

اسکای جوان هجده ساله می‌گوید هدف از تجمع امروز این است که سران جهان در گلاسگو صدای آنها را بشنوند
توضیح تصویر،اسکای جوان هجده ساله می‌گوید هدف از تجمع امروز این است که سران جهان در گلاسگو صدای آنها را بشنوند

آنا بروان یکی دیگر از برگزارکنندگان تجمع جوانان می‌گوید با پلیس هماهنگی‌های لازم انجام شده و آنها می‌دانند که “ما چه لازم داریم و از آنها چه انتظاری می‌رود.”

او تاکید می‌کند: “تجمع امروز برای این است که نشان دهیم قدرت در مرکز آن اجلاس سازمان ملل نیست که فقط آدم‌های صاحب قدرت می‌توانند واردش شوند. قدرت اینجاست؛ در همبستگی کارگران، دانش‌آموزان و جوانان سراسر جهان.”

cop26 line

جمعه‌ها برای آینده چیست؟

جنبش جمعه‌ها برای آینده جنبشی است که اعضای آن از دانش‌آموزان سراسر جهان جمعه‌ها و در آخرین روز هفته از مدرسه به خیابان می‌روند و برای یادآوری خطرات تغییرات اقلیمی تظاهرات می‌کنند.

این جنبش سال ۲۰۱۸ راه افتاد؛ وقتی گرتا تونبرگ مقابل ساختمان مجلس سوئد می‌ایستاد و تابلویی دستش می‌گرفت که روی آن نوشته بود “اعتصاب مدارس برای حفظ اقلیم”.

بعضی از جمعه‌ها هزاران دانش‌آموز از سراسر جهان به این تظاهرات می‌پیوندند.

تظاهرات امروز را هم مدیران این جنبش هماهنگ کرده‌اند. گرتا تونبرگ و ونسا ناتاکه، سران این جنبش در تظاهرات حضور دارند.

cop26 line
دو نفر از تظاهرکنندگان
توضیح تصویر،پتریک کلین، مهندس نرم‌افزار برای اولین بار پسرش را به تظاهرات آورده است

ثروتمندان ۳۰ برابر بیش از سهمیه‌شان هوا را آلوده می‌کنند

همزمان با اعتراضات امروز، نتیجه تحقیق پژوهشگران منتشر شد که می‌گوید تولید گاز کربن توسط افراد ثروتمند، هدف اجلاس کاپ ۲۶ برای محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را با تهدید مواجه می‌کند.

این تحقیق که به سفارش نهاد خیریه آکسفام تهیه شده، می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ میلادی یعنی حدود ۸ سال دیگر، گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط یک درصد جمعیت ثروتمند جهان ۳۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که برای کنترل دما لازم است.

پژوهشگران این تحقیق از دولت‌ها خواسته‌اند که با تولید لوکس گازهای گلخانه‌ای مقابله کنند. گازهایی که نتیجه استفاده زیاد از قایق‌های تفریحی، جت‌های خصوصی و سفرهای فضایی و هوایی است.

در مقابل ۵۰ درصد جمعیت فقیر جهان از آن سقفی که برای تولید شخصی گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته شده، کمتر به زمین آسیب می‌زنند.