ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که “با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو” می‌شود.

براساس اعلام رسانه‌های ایران قرار است این لغو محدودیت از ابتدای آذرماه به اجرا گذاشته شود.

ولی اسماعیلی، نماینده مجلس ایران و عضو ستاد کرونا هم گفته است که “تدوام ممنوعیت تردد شبانه خودروها در شهرها هیچ سندیت علمی و منطقی ندارد”.

به گفته وی ستاد مقابله با کرونا “از وزارت کشور و سایر متولیان خواسته‌ایم تا مدارک و مستندات مثبت در اجرای این طرح را ارائه کنند که تاکنون این امر محقق نشده و به صراحت باید گفت این طرح دیگر هیچ ثمره و نتیجه‌ای به همراه ندارد”

تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور نیروی انتظامی ایران هم اعلام کرد که اجرای این طرح به محض ابلاغ متوقف خواهد شد.

ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای ایران از پاییز سال گذشته و همزمان با شیوع موج کرونا به اجرا گذاشته شده بود.

براساس این طرح، تردد خودروها در تمامی شهرهای کشور اعم از شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی کرونایی از ساعت ۲۲ تا سه بامداد ممنوع بوده و متخلفان ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شدند.

تداوم اجرای این طرح در ماه‌های اخیر و به خصوص پس از اعلام لغو دورکاری‌ها و عادی‌سازی فعالیت‌ها انتقادات بسیاری به دنبال داشت که از جمله این موارد می‌توان به انتقاد فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران و رؤسای پلیس راهور تهران و ناجا اشاره کرد که تداوم اجرای این طرح را بی‌اثر توصیف کرده بودند.

هفته گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران حذف محدودیت شبانه تردد را درخواست “شهروندان” خواند و گفت که آن را پیگیری کرده و می‌کند.

ممنوعیت تردد شبانه

او این مساله را “مطالبه شهروندان” خواند و گفت که مدیریت جدید درخواست حذف این طرح را دارد.

پیش از آن هم سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس “راهور” گفت که در ماه‌های گذشته پلیس راهور “با توجه به آغاز فصل سرما و آغاز بارش‌ها که باعث استفاده بیشتر از خودروهای شخصی می‌شود، خواهان لغو محدودیت تردد شبانه شده است.

او گفته بود که محدودیت تردد شبانه موجب افزایش بار ترافیک و شلوغ تر شدن وسایل نقلیه عمومی در ساعات پایانی روز می‌شود و اضطراب و استرس شهروندان را در پی دارد.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران هم اجرای این طرح را باعث “تجمع مردم در یک ساعات خاص در وسایل حمل و نقل عمومی” دانست که “به جای کنترل کرونا به تشدید شرایط بحرانی کرونایی کمک کرده”

به نوشته تجارت نیوز قرار است به جای طرح ممنوعیت تردد شبانه، “طرح هوشمندسازی کنترل کرونا” به اجرا گذاشته شود که پیش از این به صورت آزمایشی در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و قزوین انجام شد.

به نوشته این رسانه “با اجرای طرح هوشمندسازی کنترل کرونا، اصناف دیگر تعطیل نخواهند شد و در شرایط خاص، محدودیت‌ها فقط شامل افرادی که واکسن نزده‌اند، می‌شود”.