مدینه حسینی، دختر شش ساله پناهجوی افغان پس از آن که پلیس کرواسی به خانواده او دستور بازگشت از مرز را داده بود، در تاریکی با قطار برخورد کرد.

این حادثه در نوامبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، یک سال پس از آن که آنها افغانستان را در موج مهاجرت به اتحادیه اروپا ترک کردند.

دادگاه حقوق بشر اروپا پنج شنبه حکم داده است که حقوق مدینه نقض شده است. بنا به حکم دادگاه، دولت کرواسی باید ۴۰ هزار یورو غرامت به خانواده او بپردازد.

برخی از اعضای این خانواده‌ نیز از اخراج دسته‌‎جمعی آسیب دیده بودند.

خانواده حسینی قبل از تلاش برای عبور از کرواسی، از طریق پاکستان، ایران و ترکیه به صربستان خود را رسانده بودند.

پس از مرگ مدینه، پرونده آنها توسط وکیل سانجا بزبردیکا، مورد حمایت گروه‌های حقوق بشری از جمله گروه “آیا شما جدی هستید؟” قرار گرفت، که به بی‌بی‌سی گفت که این خانواده از آنها خواسته بود برای عدالت برای دخترشان مبارزه کنند و اطمینان حاصل کنند که چنین موردی دیگر تکرار نمی‌شود.

این گروه می‌گوید: “هیچ حکم یا غرامت پولی نمی‌تواند مدینه کوچک را به زندگی بازگرداند یا مایه آرامش واقعی خانواده او شود، اما ما از این واقعیت که توانستیم به قولی که چهارسال پیش به آنها داده بودیم عمل کنیم، احساس رضایت می‌کنیم.”

مرگ این کودک شش ساله نمونه رویه‌ای است که به “پس زدن” پناهجویان معروف شده است.

Refugees walk along a railway in Sid near the Serbia- Croatia border as they try to enter Croatia on November 14, 2016
توضیح تصویر،The Serbian border with Croatia became a popular migrant route

یونان، لهستان، لیتوانی و کرواسی از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که در سال جاری متهم به بازگرداندن پناهجویان قبل از اینکه حق قانونی درخواست پناهندگی به آنها داده شود، شده اند. این کشورها منکر انجام هر عمل خلاف هستند.

اخراج دسته جمعی برخلاف کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است و دادگاه استراسبورگ دریافت که در مورد پنج کودک و مادرشان، کرواسی حقوق آنها را در این مورد نقض کرده است. همچنین دریافت که تحقیقات موثر در مورد مرگ مدینه انجام نشده است.

وزارت کشور کرواسی در زاگرب روز پنجشنبه که تعطیل رسمی در این کشور است، برای اظهار نظر در دسترس نبود. با این حال، مقامات بازگشت این خانواده به مرز را رد کرده‌اند. آنها حق دارند به این حکم اعتراض کنند.

سرانجام این خانواده در سال ۲۰۱۸ از کرواسی عبور کردند و قبل از اینکه در نهایت به اسلوونی بروند، درخواست حمایت بین المللی کردند.

حکم روز پنجشنبه مصادف است با داستان یک خانواده دیگر پناهجوی افغان که به بی‌بی‌سی گفت مسئولان کرواسی ۳۹ بار آنها را به بوسنی برگشت دادند.