نجیب میقاتی (نشسته) نخست‌وزیر لبنان از تصمیم این دو گروه برای پایان دادن به تحریم کابینه خود استقبال کرده است.

گروه حزب‌الله لبنان و متحد اصلی شیعی آن، جنبش امل، روز شنبه ۲۵ دی‌ماه اعلام کردند پس از سه ماه به تحریم جلسات کابینه پایان می‌دهند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که فروپاشی اقتصاد لبنان در چند ماه گذشته و به‌ویژه هفته‌های اخیر شتابی مضاعف گرفته است.

این دو گروه شیعه در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که «برای تصویب بودجه جدید» و «تدابیر مقابله با بحران دو ساله» در جلسات کابینه شرکت می‌کنند و همچنین، برنامه بهبود اقتصاد کشور را به بحث می‌گذارند.

حزب‌الله لبنان و متحدش از ماه اکتبر کابینه را تحریم کرده و خواستار تغییر در روند تحقیقات ملی انفجار ویرانگر ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ در بندر بیروت و به زعم تحلیلگران، در صدد فلج کردن دولت بودند.

در پی انفجار مهیبی که در بندر بیروت رخ داد، بیش از ۲۰۰ تن کشته و شش هزار نفر زخمی شدند و بحران سیاسی در این کشور شدت گرفت.

برخی مقام‌های سیاسی لبنان از این‌که از سوی طارق بیطار، قاضی این پرونده، مورد بازجویی قرار بگیرند سر باز می‌زنند و حتی شکایاتی را علیه او به دستگاه قضایی لبنان ارائه کرده‌اند.

کابینه لبنان در عمل از روز بیستم مهرماه (۱۲ اکتبر) از سوی وزرای شیعه وابسته به بلوک سیاسی حزب‌الله-امل تحریم شده بود و این وزرا ازسرگیری فعالیت خود را به کناره‌گیری قاضی بیطار مشروط کرده‌ بودند.

تحقیقات قضایی در این پرونده در حال حاضر به تعلیق در آمده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، از تصمیم این دو گروه برای پایان دادن به تحریم کابینه خود استقبال کرده است.

اقتصاد لبنان از سال ۲۰۱۹ در حال سقوط آزاد است و انبوهی از بدهی‌ها همراه با بن‌بست سیاسی، کشور را به سوی سخت‌ترین بحران خود از زمان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ سوق داده است.

واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که به تشدید فقر، کمبود مواد غذایی و سوخت و دارو در این کشور دامن زده است.