حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواسته است به جنگ در یمن پایان دهند. این دو کشور اعضای اصلی ائتلاف نظامی هستند که در جنگ یمن علیه حوثی های مورد حمایت ایران مشارکت دارند.

آقای امیرعبداللهیان از عربستان و امارات خواسته تا به محاصره یمن و جنگ آن پایان دهند و با پذیرش آتش‌بس، زمینه‌سازی برای شروع گفت‌وگو میان نیروهای یمنی را فراهم کنند.

ایران شش سال است که روابط سیاسی با عربستان سعودی ندارد و سطح روابطش با امارات هم سال هاست که در حد کاردار تنزل پیدا کرده است.

وزیر خارجه ایران امروز با حمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری خود هم تلفنی گفت و گو کرده و قرار است فردا (پنجشنبه هفتم بهمن) در تهران میزبان وی باشد.

وزیر خارجه قطر به زودی برای دیدار با مقام های ایالات متحده عازم آمریکا می شود.

قطر در میان کشورهای جنوبی خلیج فارس روابط نزدیکی با ایران دارد و تهران برخی از امور خود را از طریق میانجیگری قطر انجام می‌دهد.

در ماه های اخیر ایران سعی کرده است که به واسطه قطر و عمان در درگیری های یمن اثرگذار باشد. حسن ایرلو سفیر ایران نزد حوثی های یمن یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که اخیرا بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

ایران حامی گروه انصار الله یمن یا شورشیان شبه نظامی حوثی است که با دولت قانونی این کشور درگیر هستند. رئیس جمهور یمن از این کشور گریخته و در عربستان سعودی اقامت دارد.

مقام های عربستان سعودی ایران را متهم می کنند که با حمایت از حوثی ها، یمن را به آشوب کشیده است اما ایران هم می‌گوید عربستان با به راه انداختن جنگ در یمن، باعث قطحی و فجایع انسانی شده است.

حوثی های تحت حمایت ایران در ماه های اخیر به طور مداوم با هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک های خود، مواضعی از عربستان و به تازگی امارات متحده عربی را هدف قرار داده اند.

حملات اخیر حوثی ها به امارات باعث کشته شدن سه نفر در آن کشور شد. این گروه اخیرا تهدید کرده است که مواضع بیشتری در امارات را هدف قرار خواهد داد.

حوثی های مورد حمایت ایران در گذشته بارها به اهدافی در عربستان سعودی و اخیرا به امارات حمله کرده اند
توضیح تصویر،حوثی های مورد حمایت ایران در گذشته بارها به اهدافی در عربستان سعودی و اخیرا به امارات حمله کرده اند

یک روز پس از حمله حوثی‌ها، ائتلاف به رهبری عربستان در یک عملیات هوایی تلافی‌جویانه، صنعا، پایتخت یمن را هدف قرار داد و چندین غیرنظامی در بمباران‌ها کشته شدند.

حوثی‌ها اخیرا هم یک کشتی با پرچم امارات را در دریای سرخ توقیف کرده بودند.

امارات که دومین کشور اصلی “ائتلاف به رهبری عربستان” است، اقدام گروه حوثی‌ها را “دزدی دریایی” توصیف کرده است.

نیروهای ائتلاف می‌گویند که ایران بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت به گروه حوثی‌ها سلاح ارسال می‌کند و این گروه نیز از موشک‌های بالستیک برای حمله به شهرهای عربستان و به تازگی امارات استفاده می‌کند.

ایران همواره این اتهام را رد کرده و می‌گوید که حمایتش از گروه حوثی‌ها جنبه معنوی دارد.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین از هر دو طرف درخواست کرده که در همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل، به میز مذاکره بازگردند و تنش در یمن را کاهش دهند.