پیام تبریک رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مورد راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ و اجازه حضور زنان در این مسابقه با واکنش‌های گسترده‌ از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

آقای مالی یک روز پس از برد تیم ملی فوتبال ایران در برابر عراق در توییتی با تبریک راهیابی ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ نوشت: «خوب است که شاهد اجازه یافتن زنان برای حضور در این مسابقه بودیم.»

بازی ایران در برابر عراق روز پنج‌شنبه، هفتم بهمن، در ورزشگاه آزادی و با حضور محدود تماشاگران مرد و حضور آشکارا گزینشی تماشاگران زن برگزار شد.

برخی کاربران با اشاره به این‌که از زمان تاسیس حکومت جمهوری اسلامی، بسیاری از حقوق پیشین زنان ایرانی از آن‌ها سلب شده و همچنین انتقاد از محتوای توییت رابرت مالی، آن را هم‌سو با تکرار «ادعاها و تبلیغات واهی» جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته دانستند.

مهدی حاجتی، فعال سیاسی و نماینده پیشین شورای شهر شیراز، در واکنش به ابراز خرسندی نماینده ویژه آمریکا در مورد اجازه حضور زنان در ورزشگاه آزادی نوشت: «فقط یکی از این دو فرضیه درست است: شما یا برای فریب دنیا این توییت را نوشته‌اید یا فریب خورده‌اید.»

از دو سال پیش فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران از سوی نهاد جهانی فوتبال، فیفا، برای صدور اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌ها تحت فشار بوده است. این فشارها به جلب موافقت مقامات حکومت برای حضور محدود و گزینشی زنان در ورزشگاه آزادی تهران انجامید.

مسیح علی‌نژاد، فعال مدنی مقیم آمریکا، خطاب به رابرت مالی در توییتی نوشته است: «لطفا تبلیغات جمهوری اسلامی را طوطی‌وار تکرار نکنید.»

او در ادامه توضیح داد که ورزشگاه برای همه زنان باز نبود و مقامات جمهوری اسلامی برای فریب فیفا، گروه کوچکی از زنان (فقط دو درصد از ظرفیت تماشاگران) را به صورت گزینشی و محدود به ورزشگاه فرستادند.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که فدراسیون فوتبال، بلیت سهمیه زنان را در اختیار کسانی‌که خود تشخیص داده قرار داده است، به‌ طوری که بیشتر تماشاگران زن راه‌یافته به ورزشگاه از خانواده بازیکنان و نزدیکان تیم ملی، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش یا بازیکنان فوتبال و فوتسال زنان بودند.

حضور زنان دارای پوشش چادر سیاه در میان این تماشاگران زن نیز بسیار چشمگیر بود.

کاربر دیگری هم در واکنش به پیام تبریک‌آمیز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشته است: «واقعیت زندگی زنان ایرانی مبارزه روزمره با آپارتاید جنسیتی، حجاب اجباری، قوانین تبعیض‌آمیز شرعی و ممنوعیت دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری است.»

جمهوری اسلامی که از ابتدای انقلاب مانع حضور زنان در ورزشگاه شده، در دو سال اخیر به بهانه کرونا، دیدارهای تیم ملی ایران را بدون تماشاگر برگزار کرده است.