همزمان با تاکید نخست‌ وزیر اسرائیل بر تداوم «کارزار تضعیف ایران در جبهه‌های متعدد»، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که تمرین هوایی اخیر این کشور رزمایشی برای شبیه‌سازی بمباران سنگین اهداف در ایران بوده است.

نفتالی بنت، نخست ‌وزیر اسرائیل، سه‌شنبه‌ شب، ۱۲ بهمن، گفت که اسرائیل هم‌اکنون در تلاش برای تضعیف ایران در بسیاری از زمینه‌ها است.

وی در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه مطالعات امنیت ملی در هرتزلیا اظهار داشت که طرح تضعیف رژیم ایران در «تمامی ابعاد هسته‌ای، اقتصادی و سایبری» جریان دارد.

برخی مفسران و رسانه‌های اسرائیل پیشتر گزارش‌هایی درباره کارزار وسیع اسرائیل برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون منتشر کرده و آن را به زدن هزار ضربه چاقو به دشمن به جای یک جنگ نظامی تشبیه کرده بودند.

این سیاست پس از روی کار آمدن دولت نفتالی بنت تشدید شده است.

اما این ظاهرا نخستین ‌بار است که نخست‌ وزیر اسرائیل خود به‌صراحت اذعان می‌کند که کشورش بر کارزار تضعیف همه‌جانبه ایران، از طریق «فعالیت‌های آشکار و پنهان، خودی و یا با همکاری دیگران» متمرکز شده است.

وی در سخنانش از کشورهای دیگری که در کارزار تضعیف ایران با اسرائیل مشارکت دارند نام نبرد.

آقای بنت اما اضافه کرد که از چهار سال پیش به رژیم ایران که «محور تهدید علیه اسرائیل»است، لقب اختاپوس داده و «تهدیدات این اختاپوس در این چهار سال پیشرفت کرده و تهدید آن، دیگر به یک واقعیت تبدیل شده است».

نخست ‌وزیر اسرائیل در اشاره به مذاکرات جاری در وین میان ایران و قدرت‌های باقی‌مانده در برجام، که مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا نیز محسوب می‌شود، گفت: «امیدوار است که این گفت‌وگوها به یک توافق بد ختم نشود ولی اگر چنین شود، ایران همان ایران قبل خواهد بود.»

به گفته نفتالی بنت، توافق هسته‌ای در وین حتی در صورت دستیابی، در نتیجه «یک مذاکره زیر تهدید آتش» به دست آمده و لذا «هیچ قراردادی دست اسرائیل را در دفاع از خود محدود نخواهد کرد».

نخست ‌وزیر اسرائیل با اشاره تلویحی به رویداد روز یک‌شنبه این هفته که پس از رسیدن رئیس جمهوری اسرائیل به ابوظبی، راکت‌های نیروهای حوثی یمن به سوی امارات شلیک شد، گفت: «همزمان با مذاکرات ایران در وین، سپاه پاسداران همان قلدر محل است که بود و به امارات و سایر مناطق حمله می‌کند.»

در هر حال، نفتالی بنت برای نخستین بار به‌صراحت گفت چه توافق کوتاه‌مدت قدرت‌ها شامل آمریکا با ایران به دست آید و چه نیاید، در هر دو مورد، برنامه و اقدامات اسرائیل علیه ایران متوقف نخواهد شد.

او اظهار داشت که «لغو تحریم‌ها و انداختن میلیاردها دلار جلو رژیم، به معنای موشک‌ها، پهپادها، جوخه‌های ترور، حملات سایبری و عملیات روانی بیشتر» از سوی ایران است.

به گفته آقای بنت، «هر چه تهران ضعیف‌تر باشد، نوآوری‌هایش ضعیف‌تر خواهد بود؛ هرچه اختاپوس گرسنه‌تر باشد، بازوهایش کوچک‌تر خواهد شد».

نفتالی بنت در سخنرانی در کنفرانس مطالعات امنیت ملی اسرائیل این خبر را نیز داد که کشورش سیستم رهگیری لیزری را «برای شکار راکت‌ها، موشک‌ها، پهپادها و سایر تهدیدات دشمنان» به‌زودی آزمایش کرده و تا یک سال دیگر آن را عملیاتی خواهد کرد. او گفت این سیستم «قوی‌ترین ابزار تهدیدی را که در دست دشمن است، از او خواهد گرفت».

به گفته آقای بنت، نسل جدید پدافند هوایی لیزری اسرائیل می‌تواند برای دوستان این کشور در منطقه نیز که در معرض «تهدید شدید ایران و متحدین تهران هستند، مفید باشد».

همزمان، شبکه تلویزیون کان اسرائیل در روز ۱۲ بهمن خبر داد که رزمایش دو هفته پیش نیروی هوایی اسرائیل، مانوری برای بمباران وسیع اهداف در ایران بوده که در آن ۱۲ جنگنده یک حمله سنگین به تاسیسات اتمی ایران را شبیه‌سازی کردند.

به گفته شبکه کان، یک افسر ارشد نیروی هوایی آمریکا نیز به عنوان ناظر دعوت شده و شاهد تمرینات اسرائیلی‌ها بود.

دولت جو بایدن ضمن حمایت از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر تهدیدات، از کاربرد عبارت گزینه نظامی معتبر در قبال ایران، آن‌گونه که اسرائیل خواسته، خودداری کرده اما اسرائیل در هر فرصتی، ناخشنودی عمیق خود را از ادامه تلاش آمریکا برای احیای برجام و بازگشت واشینگتن به عنوان عضوی از این توافق، ابراز کرده است.