سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه ۱۳ بهمن اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با اعزام حدود دو هزار نیرو به لهستان و آلمان موافقت کرده است. به‌علاوه، تقریبا حدود هزار نیروی آمریکایی نیز از آلمان به رومانی منتقل می‌شوند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در نشستی خبری گفت که اعزام این نیروها طی چند روز آینده انجام خواهد شد تا پایبندی واشینگتن به تعهدات خود در قبال متحدان ناتو در صورت مواجهه با حمله احتمالی را نشان دهد.

او تاکید کرد که این تحرکات نظامی «دائمی» نیستند و فقط با هدف تقویت و اطمینان‌بخشی به متحدان اروپایی در بحبوحه هراس از تهاجم نظامی احتمالی روسیه انجام می‌گیرد.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد حدود دو هزار نیرو از پایگاه نظامی «فورت برگ» در کارولینای شمالی، به لهستان و آلمان اعزام می‌شوند.

آقای کربی همچنین تاکید کرد که واشینگتن به تامین تسلیحاتی اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی روسیه ادامه می‌دهد اما در صورت وقوع هرگونه حمله، هیچ نیروی آمریکایی در خاک اوکراین وارد نبرد نخواهد شد.

این تحرکات نظامی در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات با روسیه بر سر تجمع نیروهای نظامی این کشور در مرزهای اوکراین متوقف مانده است. همزمان، نگرانی‌ها در سراسر اروپا در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

روزنامه وال استریت جورنال نیز پیش از این گزارش داده بود که جو بایدن با هدف تقویت متحدان اروپایی واشینگتن، دستور استقرار «بیش از سه هزار نیروی آمریکایی در اروپای شرقی» را صادر کرده است.

با این حال، روسیه گفته است که قصد آغاز درگیری را ندارد و مایل است به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دهد.

اسناد فاش‌شده: آمریکا خواهان توافق مشروط با روسیه است

در همین حال، روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» روز چهارشنبه گزارش داد اسناد محرمانه‌ای دریافت کرده است که نشان می‌دهد واشینگتن مایل است تا در مورد وعده عدم استقرار موشک‌های زمین‌به‌زمین یا نیروهای رزمی در اوکراین با مسکو گفت‌وگو کند.

بر اساس این دو سند که به پاسخ‌های مکتوب واشینگتن و ناتو به مطالبات امنیتی روسیه مربوط است، آمریکا گفت‌وگو و مذاکره پیرامون موارد یاد شده را مشروط به همکاری و موافقت روسیه با تعهدات و شفافیت متقابل دانسته است.

این گزارش می‌گوید که آمریکا و متحدانش در ناتو همچنین آماده گفت‌وگو و مذاکره در مورد اقدامات متقابل با هدف پرهیز از رخدادهای خطرناک در هوا یا دریا هستند و نیز به مسکو اطمینان می‌دهند که در رومانی و لهستان، موشک کروز تاماهاوک مستقر نیست.

آمریکا در پاسخ کتبی خود، پیشنهاد شفافیت در مورد پایگاه‌های موشکی در رومانی و لهستان را ارائه کرده است، مشروط بر این‌که مسکو نیز در مورد دو پایگاه در روسیه اقدامی مشابه در پیش گیرد.

واشینگتن از مدت‌ها پیش گفته است که استقرار سامانه پدافند موشکی اروپایی ناتو در رومانی و همچنین احداث پایگاهی مشابه در لهستان مستقیماً به روسیه مربوط نمی‌شود، بلکه برای دفاع در برابر اقدامات احتمالی جمهوری اسلامی ایران و دیگر تمهیدات خارجی در منطقه خاورمیانه در نظر گرفته شده است.

روزنامه ال پائیس نحوه دستیابی به این اسناد محرمانه را فاش نکرده اما نسخه‌ای از آن را روی وب‌سایت خود قرار داده است.

خبرگزاری رویترز با اعلام خبر انتشار این اسناد محرمانه نوشته است مواضع مندرج در این دو سند که روز ۲۶ ژانویه (ششم بهمن) رسماً به مسکو تحویل داده شد، با اظهارات عمومی واشینگتن و متحدانش در گذشته، به‌ویژه در زمینه ارائه شفافیت نظامی، مطابقت دارد.

در سند مربوط به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، با ۳۰ عضو آمده است که «کاهش تجمع و بازگرداندن نیرو‌های نظامی روسیه در داخل و اطراف اوکراین، برای پیشرفت اساسی (در مذاکرات) ضروری است».

غرب می‌گوید بیش از صد هزار نیروی روسی در مرزهای اوکراین و بلاروس مستقر هستند. مسکو اتهامات غرب در مورد برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا، ناتو و کرملین تاکنون حاضر به اظهار نظر در باره این اسناد نشده‌اند. ناتو گفته است که هرگز در مورد «اسنادی که ادعا می‌شود فاش شده‌اند» اظهار نظر نمی‌کند.