در پی واکنش‌ها به ابلاغیه وزارت بهداشت مبنی بر حذف غربالگری از سامانه‌های الکترونیکی این وزارتخانه، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ادعا کرد که سامانه جدیدی برای این موضوع در حال طراحی است.

بر اساس ابلاغیه‌ای که حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت، خطاب به مدیریت شبکه این وزارتخانه نوشته است، این دستور در پی ابلاغ قانون «حمایت خانواده و جوانی جمعیت» صادر شده است.

در پی انتشار تصویر این نامه در رسانه‌ها و طرح دوباره انتقادها، آقای برکاتی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین ضمن رد «ممنوع شدن غربالگری و ثبت آن در سامانه‌های وزارت بهداشت» گفت که بر اساس قانون «حمایت خانواده و جوانی جمعیت» برای ثبت این آزمایش سامانه خاصی در حال طراحی است که درخواست غربالگری، فرآیند انجام و نتیجه آن و آزمایش‌های مربوط ،در این سامانه باید ثبت شود.

در نامه‌ای که با امضای آقای برکاتی منتشر شده، هیچ اشاره‌ای به سامانه جدید نشده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت در ادامه درباره نامه مذکور نیز گفته است که این نامه مربوط به «سطح یک ارائه خدمات» است، ولی بر اساس قانون جدید، آزمایش غربالگری دیگر در این سطح قابل ارائه نیست و درخواست برای انجام آن باید توسط «متخصصین» انجام شود.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۵ آبان قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را برای اجرا به وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.

در واکنش به تصویب و ابلاغ این قانون در ایران، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کردند که جمهوری اسلامی با هدف افزایش زاد و ولد با استفاده از قوانین کیفری بسیاری از زنان و دختران را مجبور به ادامه بارداری ناخواسته که «تبعیض‌آمیز» است می‌کند.

پیش از آن نیز سازمان دیدبان حقوق بشر ضمن مخالفت با این قانون جدید، آن را ناقض حقوق زنان در زمینه سلامت جنسی و باروری معرفی کرده و خواستار لغو فوری آن شده بود.

کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران از نگرانی‌های حکومت و به‌ طور خاص رهبر جمهوری اسلامی است. علی خامنه‌ای بهمن سال ۹۹ در سخنانی بار دیگر بر «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» به‌ عنوان «نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور» تأکید کرده بود.