خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر با وجود استقبال از خبر کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، کماکان تاکید کردند که حکومت عربستان سعودی باید به دلیل نقش شهروندانش در این حملات «پاسخگو باشد».

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد، در بیانیه‌‌ای ضمن قدردانی از کشورشان که ایمن الظواهری را به مجازات اعمال خود رسانده، نوشتند که عربستان در این ماجرا مسئولیت دارد و باید مورد بازخواست قرار گیرد.

پانزده نفر از ۱۹ عامل آن حملات شهروندان سعودی بودند که با کوباندن چهار هواپیمای مسافربری ربوده شده به برج‌های تجاری دو قلوی نیویورک، وزارت دفاع آمریکا و چند نقطه دیگر، باعث مرگ ۲۹۷۴ تن، زخمی شدن هزاران نفر و ویرانی‌های عظیم شدند.

ایمن الظواهری که در زمان وقوع حملات معاون اسامه بن‌لادن بود، روز یک‌شنبه این هفته در عملیات پهپادی آمریکا در یک محله کابل کشته شد. جو بایدن که فرمان کشتن او را صادر کرده بود، روز ۹ مرداد گفت که عدالت جاری شد و «دنیا دیگر نباید از وجود چنین قاتل شروری در هراس باشد».

به گفته مقامات آمریکا، ایمن الظواهری در خانه یکی از مقامات ارشد طالبان، همراه با خانواده خود مخفیانه زندگی می‌کرد و به نظر می‌رسد که مدتی پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، او نیز توانسته‌ بود به خانواده‌اش در کابل بپیوندد.

تری استرادا، رئیس انجمن ملی خانواده‌های قربانیان و بازماندگان یازدهم سپتامبر، روز سه‌شنبه با اشاره به سفر ماه گذشته جو بایدن به عربستان و مصافحه او با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، گفت آمریکا هنوز از سرمایه‌گذاران سعودی استقبال می‌کند، دست آن‌ها را می‌فشارد و از آن‌ها در باشگاه‌های گلف آمریکایی میزبانی می‌کند.

او افزود: «اگر می‌خواهیم که در مورد مسئولیت‌پذیری جدی باشیم، باید همه را مسئول بدانیم.»

تری استرادا تاکید کرد که قربانیان حملات یازدهم سپتامبر بارها خواهان ملاقات با رئیس جمهور شده‌اند تا درخواست خود را برای لزوم مجازات عربستان در ارتباط با آن رویداد مطرح کنند، اما آقای بایدن از این دیدار طفره رفته است.

وزارت خارجه عربستان روز ۱۱ مرداد در بیانیه‌ای از کشته شدن ایمن الظواهری ابراز خشنودی کرد و نوشت که او «یکی از سرکردگان تروریسم بود که طراحی و اجرای عملیات تروریستی نفرت‌انگیز در آمریکا، عربستان و شمار دیگری از کشورها را رهبری کرد؛ عملیاتی که هزاران بی‌گناه از شهروندان دولت‌ها و ادیان مختلف، و از جمله شهروندان سعودی را قربانی کرد».

با این حال، دولت عربستان در ۲۱ سال اخیر همواره گفته است که نقشی در آن حملات نداشته است.

در این میان، سیاستمداران دموکرات‌ آمریکا، کشته شدن ایمن الظواهری را یک «موفقیت بزرگ» برای جو بایدن در آستانه انتخابات میان‎‌دوره‌ای کنگره قلمداد کردند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق، که خود فرمان کشتن اسامه بن‌لادن را در بهار سال ۲۰۱۱ صادر کرد، برجسته‌ترین سیاستمدار دموکرات است که مجازات الظواهری را تحسین کرد.

با این حال معلوم نیست که موفقیت آمریکا در یافتن رد پای الظواهری و کشتن او تا چه حد بر رای‌دهندگان آمریکایی که وضعیت اقتصادی و شرایط معیشتی‌شان در اولویت است، در انتخابات آبان امسال تاثیر عملی داشته باشد.