به گفته یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی، وقوع سیل در یزد به ۲۴۰ خانه تاریخی آسیب زده و فرایند تخریب مجموعه «امیر چخماق» را تشدید کرده است.

کاوه منصوری روز جمعه، ۱۴ مرداد، در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت که بارش‌های اخیر موجب تشکیل آبگیر بزرگی به عمق حدود ۲۰ سانتی‌متر در محوطه غربی امیرچخماق شده که آب آن به‌تدریج جذب زیرزمین «تکیه» این بنا شده و در خاک بستر فرو رفته است.

به گفته آقای منصوری، این وضعیت موجب «تشدید وضعیت خاک رُمبنده» و «تغییر شکل» آن شده و از جمله پیامدهای آن «تشدید ترک‌های پیشین و ایجاد ترک‌های تازه در بنا، تورم و برآمدگی در کف ایوانچه‌های جنوبی و بروز شکم‌دادگی در بخش‌های زیرین مناره جنوبی» بوده است.

مجموعه امیرچخماق از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار است و قدمت‌ آن به دوره تیموریان می‌رسد.

عبدالمجید شاکری شمسی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۳ مرداد، درباره احتمال فرونشست زمین در نقاط متعدد بافت‌ تاریخی این شهر به‌ویژه در صورت برگزاری تجمع‌های مذهبی و مراسم‌هایی مانند «نخل‌برداری» در روزهای آینده هشدار داده بود.

آقای شاکری شمسی از جمله نقاط در معرض خطر را «پارکینگ‌ها» عنوان کرده و از مردم خواسته بود که از ورود با خودرو به بافت تاریخی به‌ویژه پارکینگ‌ها خودداری کنند.

در پی ورود سامانه بارشی موسوم به «مونسون هند» به ایران از ابتدای مردادماه ۲۴ استان کشور و ۱۴۳۲ روستا درگیر سیل شدند. بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام‌شده، ۹۰ نفر در پی این واقعه جان خود را از دست داده و ۸ نفر نیز مفقود شده‌اند.

وقوع سیل علاوه بر تلفات جانی و خسارت‌های مالی در بخش‌های مختلف، آسیب‌های جدی به بناهای تاریخی کشور وارد کرده و در برخی موارد موجب نابودی کامل آن‌ها شده است.