مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره «نابودی» معماری ایرانی پس از انقلاب، گفت: «معماری ما در دوران پهلوی دوم به‌هم ریخت».

چمران روز یکشنبه ۳۰ مرداد در جلسه شورای شهر تهران گفت: « پس از انقلاب اسلامی تلاش شد به معماری اصلی خودمان که معماری اسلامی و ایرانی بود بازگردیم ولی آن روش [معماری دوران پهلوی] ادامه پیدا کرد».

او همچنین به معماری مساجد در ایران اشاره کرد و افزود: «متأسفانه برخی از مساجد هستند که اصول مسجدسازی در آنها رعایت نشده است».

با این حال، رئیس شورای شهر تهران از کارنامه جمهوری اسلامی در بخش نظامی دفاع کرد و گفت: «هم‌اکنون شاهد ساخت موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن هستیم».

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز پنجشنبه ۲۷ مرداد در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، از «آلودگی بصری شهرها» در ایران انتقاد کرده بود.

او گفت: «علاوه بر این وضعیت ما در معماری وحشتناک است. بعد از انقلاب آسیب در معماری داشتیم و آن را نابود کردیم و معماری جدیدی بروز ندادیم و ساختمان درست و المانی را نساختیم».

او به ساختمان تئاتر شهر در تهران که محصول دوران پهلوی دوم است اشاره کرد و افزود: «در چهارراه ولیعصر یک طرف تئاتر شهر و در طرف دیگر با متجمع که چهره ناپسندی دارد رو به رو هستیم».

کار ساخت ساختمان تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ و به‌سفارش دفتر فرح پهلوی، ملکه وقت ایران، در باغ کافه شهرداری (پارک دانشجوی فعلی) آغاز شد؛ هرچند کار طراحی این ساختمان از سوی امیرعلی سردار افخمی، معمار ایرانی، چند سال پیش از آغاز ساخت آن انجام شده بود.

پس از انقلاب روزنامه کیهان در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۵۸ در خبری با عنوان «ده‌ها مهندس مشاور از جامعه مهندسان طرد شدند»، از کنار گذاشته شدن برخی معماران از جمله سردار افخمی به اتهام «وابستگی به دربار» خبر داد.

در سال‌های اخیر ساخت یک «مسجد» در نزدیکی تئاتر شهر جنجال‌ها و اعتراض‌های زیادی را برانگیخت که بعداً برای کاستن از این اعتراضات، نام «مجتمع فرهنگی و هنری» را بر روی آن نهادند.

تأکید رئیس شورای شهر تهران بر ساخت مساجد در ایران در حالی است که در سال‌های اخیر پروژه ساخت مصلای تهران حتی با انتقاد رسانه‌های نزدیک به حکومت در داخل ایران مواجه شده است.

در روند ساخت مصلای تهران که از سال ۶۱ آغاز شده و تاکنون به پایان نرسیده، قرارگاه خاتم سپاه و بنیاد مستضعفان نیز نقش داشته‌اند.

ساخت پرهزینه ساختمان امامزاده‌ها و به ویژه ساخت مقبره روح‌الله خمینی در تهران نیز با انتقادهای بسیاری مواجه شده است.

همچنین اظهارات چمران درباره «به هم ریختگی» معماری در دوران پهلوی دوم در حالی است که شهرک‌سازی‌های مدرن در ایران در این دوره آغاز شد.

شهرک اکباتان در غرب پایتخت ایران که یکی از بزرگترین شهرک‌های خاورمیانه نام گرفته، نتیجه توجه حکومت پهلوی به الگوهای مدرن معماری است.