معاون بین‌الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز شنبه ۳۰مهر مدعی «دخالت و نقش مستقیم» ایالات متحده در اعتراضات جاری در ایران شد و گفت پرونده‌ای در دادگستری تهران «برای تعیین خسارات تشکیل و رأی لازم علیه این کشور صادر می‌شود».

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم غریب‌آبادی درباره مستندات این «دخالت مستقیم» توضیحی نداد، اما هم‌زمان رسانه‌های خارج از کشور را نیز به اقدامات قضایی در دادگاه‌های داخلی و خارجی تهدید کرد.

وی همچنین خواستار اضافه‌شدن تلویزیون‌های بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال و عوامل آن به «فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی» شد و افزود: «نقش کشورهای میزبان و حامی این شبکه‌ها، یعنی انگلیس و عربستان سعودی، نیز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط حاکمیت مغفول نخواهد ماند.»

این تهدیدها در روزی بیان شد که بزرگ‌ترین تظاهرات ایرانیان اروپا در شهر برلین با حضور بیش از هشتاد هزار نفر برگزار شد؛ تظاهراتی که ایرانیان با گرایش‌های سیاسی گوناگون در آن به‌طور یکپارچه خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شدند.

اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور پس از اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی آغاز شده و همچنان به‌طور پیوسته ادامه دارد.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به تحریم‌های جدید کانادا علیه تعدادی از رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی شده بود این تحریم‌ها «نقض بخشی از حقوق اساسی ملت ایران در رساندن صدا و نظر خود به جهانیان و نیز گویای پوچ بودن شعار غرب در خصوص دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی بیان است.»

دولت کانادا در روزهای اخیر پنج رسانه حکومتی و برخی از مدیران و خبرنگاران این رسانه‌ها را به دلیل «نقض بخشی از حقوق اساسی ملت ایران در رساندن صدا و نظر خود به جهانیان» تحریم کرد.

خبرگزاری تسنیم، روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس، نورنیوز، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، علی رضوانی خبرنگار صدا و سیما، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما، عز‌ت‌الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما، افراد حقیقی و حقوقی تحریم‌شده از سوی کانادا هستند. کانادا پیش از این، پرس تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان صدا و سیما را نیز تحریم کرده است.