بیش از ۱۲۰۰ نفر از مدیران کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات در ایران با امضای نامه‌ای مشترک خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار توقف محدودیت‌های اینترنتی و همچنین آزادی فعالان حوزه آی‌تی بازداشت‌شده در هفته‌های اخیر شدند.

امضاکنندگان این نامه که روز ۱۵ آبان برای رئیس‌جمهور ارسال شده، اعضای ۱۳ انجمن و مجمع صنفی فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند که با یادآوری وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی مبنی بر «دسترسی به اینترنت بدون محدودیت» از فیلترینگ و محدودیت‌های گسترده اخیر انتقاد کرده‌اند.

به‌نوشته این مدیران حوزه آی‌تی، محدودسازی ابزارهای ارتباطی جامعه و برخورد با فعالان این حوزه علاوه بر این‌که موجب «نارضایتی عمومی و تخریب اعتماد عمومی» شده، معیشت میلیون‌ها نفر را هم با خطر مواجه کرده است.

به‌تازگی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز اعلام کرده است که هر ساعت قطع اینترنت حدود ۱.۵ میلیون دلار ضرر اقتصادی برای کشور دارد که این رقم برای ۲۴ ساعت معادل ۳۶ میلیون دلار است.

از شروع اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» که پس از اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی در روز ۲۶ شهریور شکل گرفت، علاوه بر فیلتر شدن پیام‌رسان واتس‌اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام، اختلالات گسترده‌ای نیز در اینترنت برای جلوگیری از روند اطلاع‌رسانی مردم اِعمال شده است.

مدیران امضاکننده نامه همچنین از «حاکمیت» خواسته‌اند با «آزادی هرچه سریع‌تر افرادی که صرفاً به دلیل فعالیت در این صنعت بازداشت شده‌اند» به بازسازی اعتماد عمومی «تخریب‌شده» اقدام کنند.

در هفته‌های نخست اعتراضات در کنار بازداشت شمار گسترده‌ای از معترضان و فعالان مدنی و سیاسی، شماری از فعالان سرشناس حوزه فناوری اطلاعات نیز بدون این‌که اتهام مشخصی برای آن‌ها اعلام شود بازداشت شدند.

عادل طالبی، میثم رجبی، محسن طهماسبی، حسین درواری، آریان اقبال و امیرعماد (جادی) میرمیرانی از جمله چهره‌های سرشناس حوزه آی‌تی هستند که بازداشت شده و همچنان زندانی هستند.

نویسندگان نامه به رئیس‌جمهور در بخشی از نامه خود همچنین با اشاره به شعارهای دولت مبنی بر گسترش اقتصاد دیجیتال و نیز تأسیس «هزاران شرکت کوچک و بزرگ دانش‌بنیان» تأکید کرده‌اند که «اقتصاد دیجیتال بدون وجود زیرساخت اینترنت امن و پایدار و به‌صرفه معنا ندارد».

مقامات دولتی و حکومتی هنوز به این نامه واکنشی نشان نداده‌اند. این در حالی است که پیش از این نیز رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خواستار رفع محدودیت‌های اینترنتی شده بود.

طی یک ماه گذشته، شمار بسیاری از فعالان رسانه‌ای و شماری از انجمن‌های صنفی حوزه اینترنت نیز خواستار رفع محدودیت‌های اینترنت و آزادی بازداشت‌شدگان فعالان حوزه آی‌تی شده‌اند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، سندیکای صنعت مخابرات، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات، انجمن شرکت‌های نرم‌افزاری، کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی و انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه از جمله ۱۳ انجمن و مجمع صنفی فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند که بیش از ۱۲۰۰ نفر از اعضای آن‌ها بیانیه اخیر را امضا کرده‌اند.

در روزهای اخیر و در پی هک‌شدن سامانه ایمیل کمیته معروف به فیلترینگ در ایران فاش شد که ابراهیم رئیسی به‌رغم وعده‌های انتخاباتی خود و در زمانی که ریاست قوه قضاییه را نیز بر عهده داشت، پیگیر محدودسازی شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.