ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت که وقوع اعتراضات اخیر در ایران «ظرفیت کریدوری» کشور را کاهش می‌دهد.

آقای رضایی روز چهارشنبه ۱۸ آبان در گفت‌وگو با ایرنا همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، اعتراضات را «اغتشاشات» و «ناامنی» توصیف کرد و آن را به «دشمن» نسبت داد.

او گفت یکی از اهداف «کوتاه مدت» اعتراضات اخیر «تاثیر بر ظرفیت کریدوری جمهوری اسلامی است»، زیرا به گفته او «بالا بودن سطح ناامنی قطعا موجب کاهش استفاده از ظرفیت کریدوری در ایران می‌شود.»

این اظهارات در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی مدعی است قصد دارد بدون در نظر گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، روابط تجاری با همسایگان خود را افزایش دهد.

تهران در سال‌های اخیر، تحت سیاست «نزدیکی به شرق»، وابستگی خود به چین و روسیه را افزایش داده است.

در شهریورماه و چند روز پیش از آغاز اعتراضات، یک سند برای توسعه کریدور شمال-‌جنوب برای ترانزیت کالاهای هند و دیگر کشورها از مسیر ایران به آذربایجان و روسیه در باکو امضا شد.

رضایی همچنین مدعی شد که هدف «بلند مدت» اعتراضات ایران «تجزیه» این کشور است. همزمان احمد وحیدی، وزیر کشور نیز گفت تلاش «دشمن» این بود که اعتراضات اخیر را «قومیتی کند تا به اهداف خود دست یابد».

در جریان اعتراضات اخیر بیشترین سرکوب‌ها و کشتار در دو استان سیستان و بلوچستان و کردستان گزارش شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از جمله در جریان اعتراضات جاری، به مخالفان و معترضان در این مناطق سنی‌نشین، اتهام «تجزیه‌طلبی» زده‌اند تا سرکوب آنان را توجیه کنند.

اما مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته است: «به مردم این دو منطقه اتهام تجزیه‌طلبی زده می‌شود؛ در حالی که کُرد و بلوچ از اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند که برای حفظ تمامیت ارضی کشور در طول تاریخ در کنار سایر هموطنان از جان مایه گذاشته‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران تلاش داشته تا با همکاری روسیه و هند، به عنوان کریدوری برای ترانزیت کالا بین آن دو کشور عمل کند و در همین زمینه، مهدیِ دوستی، استاندار هرمزگان نیز روز چهارشنبه در دیدار با یک هیئت بلندپایه روسی، از آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری همه‌جانبه با روس‌ها سخن گفت.

یک روز پیشتر نیز خبر پایان عملیات عمرانی راه‌آهن زاهدان به خاش اعلام شد که در جهت ایجاد کریدور یادشده ساخته شده است. اعلام پیشرفت در چنین طرحی در حالی اعلام می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی با سرکوب خونین اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان، وضعیت امنیتی منطقه را برای ترانزیت بین‌المللی دشوار کرده‌اند.