گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران خبر اعدام محسن شکاری را «شوکه‌کننده» خواند و این اقدام را نشانه عزم مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد «ترس و وحشت میان مردم» عنوان کرد.

جاوید رحمان در ویدئویی اعدام محسن شکاری را کار سپاه پاسداران اعلام کرد و گفت که این نهاد نظامی همواره «روند درست و عادلانه محاکمه را نقض می‌کند».

او با بیان این که از شنیدن خبر اعدام آقای شکاری «وحشت‌زده»، «عصبانی» و «شوکه» شده گفت که این معترض «زیر شکنجه ناچار به اعتراف اجباری شده و روند محاکمه و اعدام او کمتر از دو ماه و نیم طول کشیده است.»

محسن شکاری، ۲۳ ساله، اوایل مهر و همزمان با اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در تهران بازداشت شد.

قوه قضاییه پیشتر مدعی شده بود که آقای شکاری به اتهام «کشیدن سلاح [قمه] به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه» به اعدام محکوم شده است.

اعدام ناگهانی این معترض بازداشت‌شده در بامداد ۱۷ آذر واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت. مقامات بسیاری از کشورها از جمله آلمان، فرانسه، نروژ، آمریکا، فنلاند و استرالیا در پیام‌های جداگانه این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کردند و خواستار توقف فوری روند اعدام‌ها در ایران شدند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از موافقت اعضای اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به دلایل حقوق بشری و ارسال پهپاد به روسیه خبر داد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نیز درباره خطر جانی علیه معترضان بازداشت‌شده در ایران هشدار دادند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه ۱۱ آذر ضمن انتقاد از صدور حکم اعدام برای شماری از بازداشت‌شدگان به اتهام «محاربه» گفته بود: «محاربه بر اساس قرآن مسلحانه است. اعتراض با سنگ و چوب و داد و بیداد محاربه نیست.»