در حالی که چین پس از سه سال اعمال سیاست «کووید صفر» بازگشت به روال عادی زندگی را با احتیاط از سرگرفته، گزارش‌های متعدد در روز جمعه، دوم دی، حاکی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به میزان خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هر روز حدود یک میلیون تن از ساکنان چین به کووید مبتلا می‌شوند و روزانه هزاران تن جان خود را از دست می‌دهند. با این حال چین مدعی است که روز ۲۹ آذر هیچ فوتی کرونایی نداشت.

در گزارش‌های روزهای اخیر آمده بود که بیمارستان‌ها در چین با هجوم زیاد بیماران بدحال، به آستانه فروپاشی رسیده‌اند. اما به گزارش سی‌ان‌ان، رسانه‌های دولتی چین دیگر به این واقعیات اشاره نمیکنند.

با این حال، مقامات چین ملاک‌های سه سال گذشته در مورد رده‌بندی مبتلایان را از نظر شدت ابتلا تغییر داده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، این تغییر با هدف دفاع از «درستی» سیاست جدید این کشور در قبال کنار آمدن با کرونا اعمال شده است.

خبرگزاری رویترز روز اول دی بیانیه یک بیمارستان شانگهای چین را منتشر کرد که ابراز نگرانی کرده بود نیمی از ساکنان این بندر با ۲۵ میلیون تن جمعیت در معرض ابتلا به کرونا باشند. این بیمارستان تایید کرد که آزمایش ابتلای کرونا در مورد پنج میلیون و ۴۳۰ هزار تن از مردم شهر مثبت بوده و این شمار رو به افزایش است.

افزایش ابتلا در حالی است که مردم چین خود را برای جشن‌های سال نو میلادی و جشن سال نو چینی آماده می‌کنند.

همزمان، تایوان روز جمعه اعلام کرد که از روی نگرانی نسبت به افزایش موارد مبتلایان به کرونا در چین، محدودیت‌هایی را در مبادلات و تردد با چین برقرار می‌کند.

دولت چین ماه گذشته پس از افزایش تظاهرات در خیابان‌ها در اعتراض به سیاست «کووید صفر»، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تغییر داد تا زندگی در این کشور ۱.۴ میلیارد نفری در یک روند تدریجی به حال عادی بازگردد.

در این میان، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روز اول دی با هشدار نسبت به عواقب امواج جدید و شدید بازگشت کرونا، از مردم این کشور دوباره از ماسک استفاده کرده و واکسن کرونا را تزریق کنند.

تنها ۲۷ درصد از مردم هند در امواج پیشین کرونا واکسینه شده بودند. دولت آقای مودی شرایط اضطراری اعلام کرد و بیمارستان‌ها را به حالت آماده‌باش درآورد.

در سایر کشورهای آسیایی و خاور دور، از جمله ژاپن، از امواج جدید همه‌گیری کرونا خبر می‌رسد.