ابراهیم رئيسی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان تحویل مجلس داد.

این بودجه نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان، معادل ۴۰ درصد، افزایش دارد.

رئیس جمهور ایران در هنگام تحویل لایحه بودجه گفت: «در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به‌ سمت کاهش بیشتر تورم برویم.»

سخنان آقای رئیسی در حالی بیان شده است که اقتصاد ایران بدترین شرایط خود در سال‌های اخیر را پشت سر می‌گذارد؛ دلار رکورد ۴۴ هزار تومانی را هم زده و قیمت‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه آذرماه ١٤٠١ برای خانوارها در ایران به ٤٥ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل، یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همزمان نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به ٦٥.٣ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ٣٨.٩ درصد رسیده است.

لایحه بودجه سال آینده ایران روز چهارشنبه پس از کشمکشی ۱۷ روزه به مجلس رسید.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید بودجه سالیانه ‌را حداکثر تا ۱۵ آذر به مجلس تقدیم کند، اما امسال بودجه روز پنجم دی‌ماه با نامه رسمی رئیس جمهور و بدون جداول به مجلس ارائه شد.

بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود و بودجه عمومی شامل ۲۱۶۴ هزار میلیارد تومان است.

اجزای بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی بالغ بر ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان و درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی شامل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که حجم عمده کل بودجه سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده، با رقم ۳۰۹۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

با وجود اعداد اعلامی توسط دولت ایران نگرانی شدیدی درایران به دلیل کسری بودجه و راه تامین منابع برای بودجه سال آینده وجود دارد.

در روزهای پایانی آذرماه مرکز پژوهش‌های مجلس ایران از کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت ایران خبر داده بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش اعلام کرده بود با فرض پرداخت همه هزینه‌های عمومی، پیش‌بینی می‌شود دولت تا پایان سال ۱۴۰۱ برای تامین بودجه عمومی به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت که با لحاظ بار مالی انتقال یافته از سال ۱۴۰۰ این رقم به حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

برآوردهای همین مرکز هم از تحقق منابع کشور در هفت ماهه اول سال حکایت از آن داشت که تنها ۷۳ درصد از مجموع منابع بودجه محقق شده‌اند. در این میان متوسط تحقق درآمدهای نفتی البته از عدد ۵۶ درصد بیشتر نشده است.

نکته مهم اما آمار دیگری است که در همین گزارش از تحقق تنها ۲۷ درصدی بودجه عمرانی ایران در شش ماه نخست خبر می‌دهد و این به آن معناست که دولت بار دیگر به دلیل ناتوانی در تحقق درآمدها، از بودجه عمرانی کاسته و با ۷۳ درصد آن حقوق و دستمزد را پرداخت کرده است.

احتمالا تمام این کسری بودجه و ناتوانی‌ها مانند دومینو با شدت بیشتری به سال بعد منتقل خواهد شد.