حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه، ۲۴ دی، در چارجوب یک دیدار رسمی برای گفت‌وگو با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، وارد دمشق شد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که مذاکرات ترکیه و سوریه برای رفع بحران دیرینه میان این دو کشور در جریان است و احتمال دیدار رو در رو میان بشار اسد با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، مطرح شده است.

حسین امیرعبداللهیان گفته است که ایران از بهبود روابط آنکارا- دمشق حمایت می‌کند.

خبرگزاری رسمی ایرنا ساعتی پیش از انجام شدن دیدار این مقام عالی جمهوری اسلامی با رئیس جمهور سوریه خبر داد، اما از جزئیات گفت‌وگوی آنها اطلاعاتی ارائه نکرد.

این نخستین سفر یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران به سوریه در دو هفته‌ای است که بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به قدرت بازگشته است.

آقای نتانیاهو سه‌شنبه هفته گذشته با حضور در مرزهای شمالی کشورش گفت که اسرائیل از تثبیت نظامی ایران در سوریه کماکان جلوگیری خواهد کرد.

او ارسال سلاح به مرزهای شمالی اسرائیل را «خط قرمز» نامید و گفت: «رژیم تروریستی ایران و اذناب آن در سوریه و لبنان، دشمن اصلی هستند.»

آخرین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه در دو هفته پیش، که در نخستین روز کار دولت جدید اسرائیل رخ داد، ساعاتی فرودگاه بین‌المللی دمشق را از کار انداخت.

آقای امیرعبداللهیان در پایان سفر به لبنان به دمشق رسید. او روز جمعه، ۲۳ دی، در نشست خبری در بیروت با پرسش‌های زیادی در مورد تضعیف وضعیت داخلی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران بدون اشاره به دلایل ناخشنودی معترضان ایرانی، مدعی شد که «آمریکایی‌ها با هدف آشوب‌آفرینی مرگ یک دختر ایرانی (مهسا امینی) را مورد سوء استفاده قرار دادند تا در مذاکرات هسته ای از ایران امتیاز گرفته و ایران را تضعیف کنند، در حالی که آمریکا در مورد قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی مسیحی که آمریکایی هم بود، سکوت کرد».

حسین امیرعبداللهیان که روز ۲۲ دی با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و زیاد نَخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیروت دیدارهای جداگانه داشت، پیش از ترک بیروت، بر مزار عماد مغنیه، جهاد مغنیه، مصطفی بدرالدین و سایر فرماندهان ارشد کشته شده حزب‌الله در بخش جنوبی ضاحیه بیروت حضور یافت.

عماد مغنیه فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله بود که حدود ۱۵ سال پیش در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق کشته شد.

حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، بر مزار این عناصر حزب‌الله، در گذشته با محکومیت آمریکا روبه‌رو شده بود.