نخست‌وزیر عراق با دفاع از ادامه حضور نیروهای آمریکا در این کشور گفته است که هیچ جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور وجود ندارد.

محمد الشیاع السودانی روز یکشنبه ۲۵ دی در مصاحبه‌ با روزنامه «وال استریت جورنال» گفت: «فکر می‌کنیم به نیروهای خارجی نیاز داریم و از بین بردن داعش نیاز به زمان بیشتری دارد».

این اولین مصاحبه آقای سودانی با یک رسانه آمریکایی بعد از تصاحب پست نخست‌وزیری در مهرماه امسال است.

این گزارش می‌گوید اظهارات او نشان می‌دهد که در مقایسه با حامیان خود که از جریان‌های نزدیک به جمهوری اسلامی هستند، مواضع نرم‌تری نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در عراق دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز با تاکید بر اهمیت موضع نرم نخست‌وزیر عراق نسبت به آمریکا می‌نویسد هم‌اکنون دو هزار نظامی آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی در این کشور حضور دارند و نیروهای ناتو نیز با اهداف غیرنظامی کماکان در عراق هستند.

پارلمان عراق در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیرو قدس سپاه پاسداران در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سال ۲۰۲۱ رای به خاتمه عملیات نظامی نیروهای خارجی در عراق داد.

آقای سودانی در رابطه با موضع خصمانه ایران و آمریکا گفته است بغداد می‌خواهد با هر دو کشور رابطه خوبی داشته باشد: «ما در این راستا تلاش می‌کنیم. فکر نمی‌کنم مشاهده روابط خوب عراق با هر دو کشور آمریکا و ایران موضوع ناممکنی باشد».

این گزارش می‌افزاید دولت سودانی همچنین با مشکلات اقتصادی و خواست زندگی بهتر مردم عراق مواجه است.

دو کشور در جریان سفر آذرماه امسال نخست‌وزیر عراق به ایران بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی توافق کردند. عراق وابسته به واردات گاز و برق از ایران است.

آقای سودانی می‌گوید قصد دارد که یک هیات بلندپایه به واشینگتن بفرستد تا مقدمه دیدارش با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را فراهم کند.

آقای سودانی اخیرا در مراسم گشایش مسابقات فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس در بندر بصره عراق، از نام رسمی این مسابقات با عنوان «جام خلیج عربی» استفاده کرد.

این اظهارات بعد از چند روز سکوت، نهایتا به واکنش جمهوری اسلامی منجر شد و وزارت خارجه ایران سفیر عراق در تهران را فراخواند و خواهان عذرخواهی بغداد شد.

با این‌حال، نخست‌وزیر عراق روز ۲۴ دی‌ در مصاحبه با بخش عربی دویچه‌وله با دفاع از نامیدن «خلیج عربی» به جای خلیج فارس و اعتراض ایران، اعلام کرد: «نمی‌خواهد وارد این مسائل شود، اما خلیج عربی یک واقعیت تاریخی است».