به‌رغم وعده هفته پیش دو تن از اعضای شورای شهر تهران برای انتشار رسمی فهرست ساختمان‌های ناایمن تهران در روز شنبه یکم بهمن، بار دیگر این فهرست به‌دلیل این‌که «مردم را دچار نوعی ترس و دلهره می‌کند»، منتشر نشد.

هفته گذشته مهدی عباسی و ناصر امانی، دو تن از اعضای شورای شهر، تأکید کرده بودند که روز شنبه این فهرست را منتشر خواهند کرد، اما به‌جای انتشار فهرست، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت، بار دیگر اعلام کرد که «ما مسئول انتشار لیست اسامی ساختمان‌های ناایمن نیستیم، بلکه آن را در اختیار مراجع قانونی قرار می‌دهیم».

در این زمینه، محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، نیز به خبرگزاری ایلنا گفت «اعلام اسامی این ساختمان‌ها می‌تواند بار روانی نامناسبی داشته باشد و مردم را دچار نوعی ترس و دلهره کند و ایجاد چنین اضطرابی در جامعه هیچ ضرورتی ندارد».

پیشتر، ۲۱ آبان، علیرضا زاکانی نیز ضمن مخالفت با انتشار این فهرست گفته بود «اگر لیست را ارائه کنیم، از فردا کسی در شهر نمی‌ماند».

فهرست ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران از حدود پنج سال قبل، یک سال پس از وقوع حادثه پلاسکو، بر سر زبان‌ها افتاد.

این فهرست در خردادماه امسال، در پی فاجعه متروپل آبادان که به کشته‌شدن بیش از ۴۰ نفر منجر شد، در فضای مجازی به‌صورت غیررسمی منتشر شد. با این حال شهرداری یا شورای شهر تاکنون این فهرست را به صورت رسمی منتشر نکرده‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا در خردادماه گزارش داده بود که در حال حاضر در کلانشهر تهران «۳۳ هزار ساختمان ناایمن و بیش از ۲۳ هزار ساختمان کم‌خطر» وجود دارد.

در این گزارش آمده بود که از این تعداد، وضعیت ۱۲۹ ساختمان از لحاظ ایمنی «بحرانی» و وضعیت سه هزار و ۴۸۸ ساختمان «پرخطر» است و «هرکدام از این ساختمان‌ها به‌تنهایی می‌توانند در صورت نشست شدید یا ریزش، جا پای ریزش و آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، حادثه شرکت کروز و انفجار در کلینیک سینامهر بگذارند و حوادث غیرقابل جبران دیگری رقم بزنند».

بیمارستان بوعلی، فجر، شهدای یافت‌آباد، فیاض‌بخش، غیاثی، ضیائیان، طرفه و مرکز درمانی شهید شاه‌آبادی و همچنین دانشگاه شاهد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی و دانشگاه یادگار امام از جمله مراکزی هستند که در فهرست غیررسمی ۱۲۹ ساختمان بحرانی در تهران دیده می‌شوند.