استان سیستان و بلوچستان در دی‌ماه گذشته بیشترین تورم را درایران داشته، و همزمان تورم نقطه به نقطه سالانه ۶۶ درصدی را پشت سر گذاشته است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، پس از سیستان و بلوچستان، استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری و کردستان تورم نقطه به نقطه (در مقایسه با سال قبل) بیش از ۵۵ درصدی را پشت سر گذاشته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روز جمعه، هفتم بهمن، در این باره نوشت: «مقایسه آمار تورم نقطه به نقطه بین استان‌های مختلف ایران نشان می‌دهد که در ۲۰ استان، تورم نقطه به نقطه بیشتر از تورم کل ایران بوده و ۱۱ استان، تورمی کمتر از کل کشور داشته‌اند.»

در این بین سیستان و بلوچستان «با اختلاف زیاد، تورمی بالاتر از سایر استان‌ها داشته است. نکته جالب توجه این است که میانگین سهم از تولید کل کشور، برای استان‌هایی که تورمی بیشتر از تورم کل کشور داشته‌اند، کمتر از یک‌سوم استان‌هایی بوده که تورمی کمتر از تورم کل کشور داشته‌اند.»

تورم بالاتر در استان‌های دارای سهم تولید کمتر به این دلیل است که هر چه درآمد کمتر باشد، سهم کالاهای ضروری از سبد مصرفی بیشتر است. لذا استان‌های با درآمد کمتر که افراد بیشتری از دهک‌های درآمدی پایین را دربرمی‌گیرند، سهم کالای ضروری در سبد مصرفی آن‌ها بیشتر است.

به این ترتیب افزایش قیمت شدید در قیمت کالاهای ضروری نظیر برخی اقلام خوراکی، باعث شده است که این استان‌ها با تورم بالاتری مواجه باشند.

در این استان‌ها احتمالا عرضه کالاها نیز وضعیت چندان مناسبی نداشته و لذا باعث شده تورم بیشتری را تجربه کنند.

در دی‌ماه سال جاری، بیشترین تورم ماهانه با ۱۲ درصد افزایش، مربوط به بخش حمل و نقل بوده که ناشی از افزایش نرخ کرایه‌ها است که امسال طی دو مرحله انجام شده، به طوری که بخش اول آن در نیمه اول امسال بوده، اما بخش دوم آن از اواخر پاییز اعمال شده است.

با این حال در این بخش تورم نقطه به نقطه به حدود ۴۷ درصد رسیده است که همچنان پایین‌تر از تورم خوراکی‌ها ۷۰ درصد و بهداشت و درمان ۵۸ درصد است.

در دی‌ماه در بخش خوراکی‌ها سبزیجات با ۱۱.۷ درصد و ماهی با ۷.۳ درصد افزایش، بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. تورم بخش مسکن و اجاره نیز در این ماه ۲.۸ درصد افزایش را تجربه کرده است.