مرکز تحلیل تهدیدات دیجیتال مایکروسافت اعلام کرده که حمله سایبری اخیر به مجله طنز فرانسوی شارلی ابدو از سوی گروه هکری ایرانی «نپتونیوم» صورت گرفته که وزارت خزانه داری آمریکا آن را تحت نام «ایمن نت پاسارگارد» می‌شناسد و پیش از این ازسوی این کشور تحریم شده بود.

«ایمن نت پاسارگارد» از سوی آمریکا به مداخله درکارزار انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۲۰ متهم شده بود.

دراوایل ماه گذشته میلادی، یک گروه ناشناخته اینترنتی که خود را «ارواح مقدس» می‌نامید و حال مایکروسافت دریافته که گروه «نپتونیوم» است، مدعی شد که به پایگاه داده‌های مجله شارلی ابدو دست پیدا کرده و توانسته به اطلاعات شخصی ۲۰۰ هزار مشترک دسترسی پیدا کند.

«ارواح مقدس» برای اثبات ادعایش نمونه ای از این اطلاعات شامل اسامی، شماره تلفن‌، آدرس خانه وای‌میل مشترکان این نشریه را منتشر کرد. به گفته مایکروسافت، این اطلاعات می‌تواند مشترکان شارلی ابدو را در معرض این خطر قرار دهد که هدف حملات آنلاینی یا فیزیکی سازمان‌های افراطی بشوند.

روزنامه فرانسوی لوموند پس از صحبت با «قربانیان متعدد» این هک، توانست صحت نمونه های منتشر شده توسط گروه «ارواح مقدس» را تایید کند.

مایکروسافت گفته که این حمله سایبری در پی انتشار کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی توسط مجله شارلی ابدو صورت گرفته است.

این مجله در دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) مسابقه‌ای بین‌المللی با مضمون «رهبر جمهوری اسلامی» و با این توضیح که «علی خامنه ای نماد قدرت مذهبی متعصب، واپس گرا و کوته بین است» برگزار کرد.

انتشار ۳۵ کاریکاتور برگزیده این مسابقه در مجله شارلی ابدو با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد، از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه گفت که این موضوع بدون پاسخ نخواهد ماند و وزارت خارجه جمهوری اسلامی در همان زمان سفیر فرانسه را در تهران احضار کرد.

حمله سایبری شرکت «ایمن نت پاسارگارد» به مجله شارلی ابدو با هشتمین سال حمله مسلحانه به دفتر این مجله در مرکز پاریس همزمان بود. در آن حمله که در هفتم ژانویه ۲۰۱۵انجام شد، شماری از کارکنان این مجله کشته شدند.

مایکروسافت گفته که پس از بررسی جنبه‌های مختلف حمله سایبری صورت گرفته به مجله شارلی ابدو به این نتیجه رسیده که این حمله مشابه حملات هکری است که جمهوری اسلامی پیش از این انجام داده بود.

کاریکاتور شارلی ابدو
توضیح تصویر،یکی از کاریکاتورهای برگزیده شارلی ابدو کار ساناز باقری

به گفته پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) از جمله اهداف عملیات سایبری ایران، «تضعیف اعتماد عمومی به امنیت شبکه شرکت‌های قربانی و همچنین شرمسار کردن شرکت‌ها و کشورهای مورد هدف است.»

در واقع پیام حمله هکری به شارلی ابدو مشابه پیام‌های دیگر حملات سایبری ایران است نظیر پیام های «هکرهای ناجی» وابسته به جمهوری اسلامی در آوریل سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) که مدعی نفوذ به زیرساخت‌های سایبری پایگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل شد. این هکرها با انتشار پیامی به اسرائیلی‌ها هشداد دادند که به «مراکز دولتی خود اعتماد نکنید.»

مایکروسافت گفته که به ردیابی و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد عملیات نفوذ ادامه داده تا مشتریان و دموکراسی‌ها در سراسر جهان بتوانند از خود در برابر حملاتی مانند حمله به مجله شارلی ابدو محافظت کنند.

مایکروسافت همچنین گفته: «چنانچه شاهد عملیات مشابه دولت و گروه های جنایتکار در سراسر جهان باشیم به انتشار اطلاعات در این مورد ادامه خواهیم داد.»