وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید رومانی و بلغارستان «موافقت» کردند «جبهه مشترک علیه» جمهوری اسلامی را تقویت کنند.

به گزارش روزنامه یدیعوت آحرونوت، الی کوهن، وزیر خارجه این کشور، در مذاکرات تلفنی با همتایان خود از رومانی و بلغارستان از آن‌ها خواست از قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نیز حمایت کنند.

بر اساس این گزارش، آقای کوهن همچنین از بلغارستان که عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، خواست در حمایت از موضع اسرائیل در قبال برنامه اتمی ایران در آژانس «نقش فعال‌تری» ایفا کند.

اسرائیل متعهد به گسترش مناسبات اقتصادی، همکاری‌های کشاورزی، فنآوری و افزایش شمار پروازهای گردشگری با بلغارستان شده است.

به گزارش رادیوی اف‌ام۹۳ تل‌آویو، وزیر خارجه اسرائیل دولت‌های صوفیه و بخارست را فراخواند که از اسرائیل در سایر نهادهای بین‌المللی پشتیبانی کنند.

تماس‌های الی کوهن با وزیران خارجه دو کشور یادشده بخشی از برنامه کاری دولت اسرائیل برای تشدید فشار به اتحادیه اروپا جهت تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران و اعلام حمایت آن‌ها از ائتلاف مورد نظر اسرائیل علیه ایران است.

با این حال بلغارستان و رومانی که عضو اتحادیه اروپا هستند، با جمهوری اسلامی مناسبات کامل دارند و معلوم نیست چگونه بتوانند «جبهه مشترک» مورد نظر اسرائیل علیه ایران را «تقویت کنند».

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دو هفته پیش در آغاز نشست وزیران خارجه این نهاد در خصوص قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه گفت نمی‌توان تنها به این دلیل که از کسی خوشمان نمی‌آید، او را تروریست بنامیم؛ این کار ملزومات حقوقی دارد.

با این حال، قرار است این موضوع دوباره در جلسه پیش روی وزیران خارجه در روزهای آینده بررسی شود.

بلغارستان از سه ماه پیش به عضویت شورای حکام آژانس پذیرفته شده است. نیکولای میلکوف، وزیر خارجه این کشور، یک ماه بعد از آغاز این عضویت، در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، گفته بود دولت صوفیه «نقش منصفانه و صادقانه» در آژانس در «حمایت از حقوق همه کشورها» خواهد داشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته در اولین سفر خارجی خود پس از بازگشت به قدرت، در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در خصوص شکل دادن به ائتلاف نظامی در برابر ایران گفت‌وگو کرد.

هرچند فرانسه منتقد برنامه هسته‌ای، عملکرد منطقه‌ای و خشونت‌های داخلی جمهوری اسلامی است، اما پاسخ آن به خواسته اسرائیل علنی نشده است.