با گذشت چندین ماه از توقف مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و طرف‌های اروپایی برای احیای احتمالی برجام، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی مدعی است که گفت‌وگوها کماکان «استمرار دارد».

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به لبنان سفر کرده بود، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله، گفت: «سرعت مذاکرات ممکن است کم و زیاد شده باشد».

گفت‌وگوی او روز یکشنبه ۲۳ بهمن در رسانه‌های تهران بازتاب یافت.

به‌گفتهٔ آقای باقری، تبادل پیام میان تهران و آمریکا از طریق واسطه در جریان است و «این میانجی گاه یک کشور اروپایی است و گاه یک کشور غیراروپایی».

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه گفته بود که مذاکرات احیای برجام «بر سر همان متن سال ۱۳۹۴ است».

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هم دو هفته پیش در پاسخ به پرسش بی‌بی‌سی که آیا حقیقتاً از نظر دولت جو بایدن برجام «مرده است»، گفت دولت آمریکا هرگز نگفته که دیپلماسی مرده است، دیپلماسی «نقطه پایان ندارد».

اظهارات آقای مالی در حالی بیان شد که او و وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا از آغاز اعتراضات داخلی ایران که با سرکوب خونین روبه‌رو شد، بارها گفته‌اند آمریکا در کنار مردم ایران می‌ایستد و مذاکرات احیای برجام «در اولویت کار واشینگتن نیست».

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در اواخر تابستان کمک چندانی به پیشبرد مذاکرات نکرد و جمهوری اسلامی متن توافق احتمالی را که از سوی اتحادیه اروپا تدوین شد، هنوز نپذیرفته است.

از آن زمان تاکنون نیز برنامه هسته‌ای ایران باز هم پیشرفت محسوسی کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۲ بهمن از جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ایجاد تغییرات اعلام‌نشده در اتصال دو مجموعه از سانتریفوژهای غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی فردو انتقاد کرد.

آویو کوخاوی، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، دو ماه پیش گفت ایران هم‌اکنون مواد شکافت‌پذیر لازم برای چهار بمب هسته‌ای در اختیار دارد؛ یک بمب با اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی و سه بمب بر اساس اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد.

مخالفان سیاسی حکومت ایران، با تأکید بر لزوم قطع تماس‌های دولت‌های غربی با تهران، می‌گویند جمهوری اسلامی پس از پنج ماه سرکوب خشن معترضان، برای عادی‌سازی اوضاع خود در قبال جامعه جهانی به تکاپو برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام افتاده است.