در حالی که خبرهایی از عفو و آزادی شماری از زندانیان سیاسی منتشر می‌شود، دادگاه تجدید نظر تهران حکم ۹ سال زندان برای سعید مدنی، نویسنده و جامعه‌ شناس را تائید کرد.

براساس تصویر حکمی که «سایت خبری ملی مذهبی» در اینستاگرام منتشر کرده، دادگاه تجدیدنظر در هفدهم بهمن‌ماه تشکیل جلسه داده و حکم دادگاه اولیه برای سعید مدنی را تائید کرده است.

نیروهای امنیتی روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ آقای مدنی را بازداشت کردند. او در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، به اتهام «تشکیل و مدیریت گروه‌های ضد انقلاب» و «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران» محاکمه و به ترتیب به هشت سال و یک سال حبس محکوم شد.

آقای مدنی، دو ماه در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت بود و بعد به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.

سیزدهم بهمن‌ماه امسال، بیش از ۵۰۰ نفر از دانشگاهیان ایرانی در کارزاری آنلاینی، خواهان «آزادی فوری» سعید مدنی ایران شدند.

در این کارزار آنلاینی اعلام شد «ما گروهی از دانشگاهیان ایرانی به شدت نگران اقدامات جمهوری اسلامی در کنترل و سرکوب دانشگاهیان در ایران هستیم. ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط سعید مدنی و اطمینان از دسترسی او به خدمات پزشکی هستیم».

امضاکنندگان این بیانیه از جامعه دانشگاهی جهانی خواستند تا با امضای این تومار و افزودن صدای خود به آنها بپیوندند.

تحلیل سعید مدنی از «جنبش مهسا»

سعید مدنی اخیرا در زندان تحلیلی از شرایط کنونی ایران منتشر کرد. او در این مقاله با عنوان «صد سال و صد روز» زمینه‌ها و علل و عوامل اعتراضات اخیر مردم ایران را بررسی کرده است.

او گفته اعتراضاتی که پس از کشته شدن مهسا امینی و با نام او به راه افتاده «همبستگی ملی در ایران را تقویت و چشم‌انداز تغییر در این کشور را روشن کرده است».

در بخشی از نوشته تحلیلی این جامعه شناس آمده «پایداری بیش از صد روزه اعتراضات، افزایش دامنه و تراکم اعتراضات و همچنین تغییرات در الگوی اعتراضات بسیاری را متعصب و غافلگیر کرد؛ از جمله اینکه اعتراضات بخشی از زنان و دختران علیه تبعیض‌های جنسیتی و همینطور حجاب اجباری که با صورت‌بندی‌های “جنبش زنان” و “ناجنبش زنان” سال‌ها به اشکال مختلف استمرار و تداوم داشت، ناگهان نیروی قابل توجه و موثر برای کنش جمعی اعتراضی شد».

همچنین آقای مدنی در نوشته دیگری با عنوان «خیزش مهسا» که برای سایت «زیتون» نوشته، پیش‌بینی کرده حتی اگر اعتراضات خیابانی در مقطع کنونی مدتی کمرنگ شود و فروکش کند، چرخه اعتراض در ایران ادامه دارد و موج‌های اعتراضی بعدی رادیکال‌تر و گسترده‌تر خواهند بود.

آقای مدنی در خردادماه سال گذشته نیز در یادداشتی در وب سایت «کلمه» پیش‌بینی کرده بود که «حضور مردم در خیابان‌ها، اجتناب‌ناپذیر است».

سعید مدنی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی و پژوهشگر اجتماعی در ایران در سال‌های گذشته نیز به اتهامات مشابه محکوم و زندانی شده است و این بار برای چهارمین‌بار است که به زندان محکوم می‌شود.

آقای مدنی هفدهم دی ماه سال ۱۳۹۰ دستگیر شد، دو سال بعد در بهمن‌ماه سال۹۲ در داد‌گاه تجدیدنظر به تحمل ۶ سال زندان و ۱۰ سال تبعید به بندرعباس محکوم شد.

براساس حکم دادگاه تجدید نظر، آقای مدنی باید چهار سال دیگر از حکم حبس خود را در زندان بندرعباس بگذراند.

همکاری با نهادهایی چون شورای هماهنگی راه سبز امید، کانون مدافعان حقوق بشر و کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه از اتهام‌های سعید مدنی بوده است.

او پیش‌تر هم در سال ۱۳۷۳ زمانی که سردبیر مجله ایران فردا بود و همچنین در سال ۱۳۷۹ به اتهام همکاری با شورای فعالان ملی مذهبی بازداشت شده بود.