همزمان با موج گرمای شدید در گوشه و کنار دنیا، دمای پنج شهر در خوزستان و دهلران در ایلام به بالای ۵۰ درجه رسیده و اداره کل هواشناسی این استان‌ها هشدار نارنجی صادر کرد.

اداره کل هواشناسی استان خوزستان از اوج‌گیری گرمای بالای ۵۰ درجه در اهواز و چهار شهر دیگر استان یعنی امیدیه، شوش، رامهرمز و آغاجاری خبر داده و گفته است این وضعیت تا روز یک‌شنبه، ۲۵ تیرماه، ادامه خواهد داشت.

اداره کل هواشناسی ایلام نیز از ثبت دمای ۵۱ درجه در دهلران خبر داده است.

همزمان نهادهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا با صدور هشدار قرمز، از موج گرمای شدید در بخش‌های چشمگیری از غرب خبر داده‌اند.

آژانس فضایی اتحادیه اروپا روز شنبه، ۲۴ تیرماه، با اشاره به اوج‌گیری دمای هوا به بالای ۴۰ درجه در بخش‌هایی از اتحادیه اروپا، نسبت به «وضعیت فوق‌العاده» دمای هوا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و لهستان در روزهای پیش رو هشدار داد.

ایتالیا برای ۱۵ شهر این کشور هشدار وضعیت قرمز اعلام کرده و گفته است دمای کنونی هوا حتی برای افراد سالم نیز خطرناک است.

اتحادیه اروپا نام موج گرمای کنونی را «سربِروس» نهاده است، اشاره‌ای به نام سگی سه سر در بخش دوزخ «کمدی الهی» دانته آلیگیِری، شاعر قرن چهاردهم میلادی اهل فلورانس ایتالیا.

انتظار می‌رود دمای هوا در بخش‌هایی از اروپا هفته آینده باز هم روند افزایشی داشته و احتمالا رکوردی تاریخی را ثبت کند.

در اروپا، تاکنون رکورد دمای هوا با ۴۸.۸ درجه سانتی‌گراد در جزیره سیسیل ایتالیا در اوت ۲۰۲۱ ثبت شده است.

جمهوری چک هشدار داده است که دمای هوا در روزهای پایانی هفته به بالای ۳۸ درجه می‌رسد و انتظار می‌رود دمای هوای شهرهای یونان همراه با بادهای تند نیز به ۴۰ درجه برسد.

موج گرمای شدید از ژاپن، چین تا آمریکا نیز گزارش شده است.

نهادهای ایالات متحده آمریکا می‌گویند گرمای شدید در بخش‌های بزرگی از کشور ۱۱۳ میلیون نفر را درگیر کرده و بیشترین موج گرما در ایالت‌های فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا بوده است.

مصرف برق تگزاس به خاطر استفاده گسترده شهروندان این ایالت از کولرهای برقی طی روز گذشته رکورد تاریخی زد و ۲۷ میلیون شهروند آن با دمای هوای ۴۳ درجه مواجه شدند. بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا روز یک‌شنبه دمای ۴۶ درجه را تجربه خواهند کرد و این وضعیت تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

بر اساس آمارهای رسمی، سالانه حدود ۷۰۰ مرگ در ایالات متحده از گرمازدگی ثبت می‌شود.

یک پژوهش مؤسسات تحقيقات پزشکی اروپايی نیز تخمین می‌زند که در تابستان سال ۲۰۲۲ احتمالا ۶۱ هزار نفر بر اثر گرمای شدید در اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

به ‌دلیل فعالیت‌های بشر و تحت تأثیر گرمایش زمین، تناوب و شدت امواج هوای گرم افزایش یافته است. گرمای شدید می‌تواند احتمال بروز سکتهٔ قلبی و تشدید بيماری‌های تنفسی و قلبی را بیشتر کند و به همین دلیل در چنین شرایطی افراد سالخورده بسیار آسیب­‌پذیر­تر هستند.

در این میان، تغییرات اقلیمی به گسترش خشکسالی در بخش‌های بزرگی از جهان و در عین حال بارش‌های ناگهانی، سهمگین و نابودکننده نیز منجر می‌شود. در تازه‌ترین حادثه، بارش‌های سنگین روز گذشته کره جنوبی و سیلاب منجر به کشته شدن دست‌کم هفت نفر شد.

یک پژوهش اقليمی که دوم خرداد در مجله علمی «پايداری طبيعت» منتشر شد هشدار می‌دهد که در صورت ادامه سياست‌های فعلی برای مهار گرمايش زمين، در پايان قرن بيست و يکم بيش از يک پنجم جمعيت جهان در معرض «گرمای شديد و بالقوه مرگبار» قرار می‌گيرند.

حدود ۴۰ سال پيش فقط ۱۲ ميليون نفر از جمعيت جهان در معرض خطر «گرمای کشنده» بودند. اين رقم اکنون پنج برابر شده و در دهه‌های آينده با شتاب بيشتری افزايش خواهد يافت.