همزمان با تشدید حملات متقابل روسیه و اوکراین ازجمله علیه ناوگان‌های همدیگر در دریای سیاه و در شرایطی که نشست جده برای بررسی راه‌های خاتمهٔ جنگ در جریان است، اوکراین و هفت کشور دیگر در حوزهٔ اقتصادی اروپا به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به‌دلیل تجهیز روسیه به پهپاد پیوستند.

رسانه‌های اوکراینی روز شنبه ۱۴ مرداد به‌نقل از بیانیهٔ شورای اروپا اعلام کردند که دولت کی‌یف همراه با کشورهای نروژ، ایسلند، لیختنشتین، آلبانی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و بوسنی هرزه‌گوین، در همراهی با اتحادیه اروپا، ایران را حامی روسیه در «جنگی متجاوزانه، بی‌دلیل و غیرقانونی» نامیدند.

این بیانیه افزوده است که اوکراین و کشورهای یادشده «اطمینان خواهند یافت که سیاست‌های ملی آن‌ها مطابق با تصمیمات شورای اروپا باشد».

شورای اروپا از تصمیم کشورهای یادشده در حمایت از راه‌کارهای این نهاد علیه ایران استقبال کرده است.

شماری از نهادها و مقامات نظامی جمهوری اسلامی به‌عنوان عواملی که در تجهیز روسیه به پهپاد نقش دارند، در یک سال اخیر هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز جمعه نمایشگاهی از شواهد «غیرقابل انکار» در استفادهٔ روسیه از پهپادهای نظامی ایرانی در جنگ علیه اوکراین به نمایش گذاشت و اعلام کرد که ادعای حکومت ایران در انکار کمک پهپادی به روسیه «بی‌اساس» است.

سایت «اوکراین فورم» نیز روز شنبه گزارش داد که دولت ولودیمیر زلنسکی «با درنظر گرفتن نیاز به پاسخ مؤثر به تهدیدات علیه منافع و امنیت ملی اوکراین، قرارداد مالیات مضاعف با ایران را لغو کرد».

این قرارداد که به دوران پیش از جنگ روسیه در اوکراین مربوط بود، به اوکراین و ایران امکان می‌داد بابت تعاملات و تبادلات بازرگانی که با یکدیگر دارند، تنها به یکی از دو دولت مالیات بپردازند.

در تحولات میدانی جنگ روسیه در اوکراین، فرماندار منطقه بریانسک در روسیه که هم‌مرز با اوکراین و بلاروس است، روز یکشنبه گفت که سامانهٔ پدافند هوایی روسیه دو پهپاد اوکراین را که وارد حریم هوایی این منطقه شده بود، ساقط کرد.

پس از حملهٔ آخر هفتهٔ شهپادهای اوکراین به یک نفتکش روسی که به آن خسارت سنگینی وارد کرد، و به‌دنبال حملات دیگر شهپادهای اوکراینی به ناوگان روسی در دریای سیاه، مسکو «قول انتقام» داده بود.

بر اثر اصابت شهپاد (شناور دریایی هدایت‌پذیر از راه دور) به نفتکش روسی «سیگ» در نزدیکی تنگه «کرچ» در حوزه شبه‌جزیرهٔ کریمه، کار این نفتکش که مأموریتش انتقال سوخت برای جت‌های روسی در سوریه بود، مختل شد.

روسیه حملهٔ شهپادهای اوکراین به دو کشتی در ناوگان روسی در روز جمعه را «ناکام» توصیف کرده بود.

همچنین، به گزارش رویترز، مقامات نزدیک به روسیه در شهر اشغالی دونتسک در شرق اوکراین بامداد یک‌شنبه ارتش اوکراین را به گلوله‌باران ساختمان دانشگاه متهم کردند و گفتند که اوکراین در این حمله از «بمب خوشه‌ای استفاده کرد».

در مقابل، اوکراین اعلام کرد که روسیه در روزهای شنبه و یک‌شنبه با شمار بیشتری از پهپادهای ساخت ایران و موشک‌هایی که از ناوگان دریایی خود شلیک کرد، شهرهای اوکراین را هدف قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پدافند هوایی اوکراین اعلام کرد که ۳۰ فروند از ۴۰ موشک کروز و ۲۷ فروند پهپادی را که روسیه در شامگاه شنبه به سوی اوکراین شلیک کرد، «منهدم کرده است».

رئیس‌جمهور اوکراین شنبه‌شب خبر داد که حملات موشکی روسیه به یک مرکز انتقال خون در شهر خارکیف، کشته‌ها و زخمی‌هایی در میان غیرنظامیان داشته است. او این حمله را «جنایت جنگی» نامید.

آقای زلنسکی روز شنبه با تقدیر از آلمان و لیتوانی بابت بسته‌های جدید دفاعی و امنیتی در حمایت از اوکراین، افزود که کی‌یف در روزهای این هفته نیز منتظر تصمیمات جدیدی از سوی متحدین وحامیان است تا «اوکراین، جهان و حقیقت در این جنگ پیروز شوند».

در این میان، با سپری شدن ۵۲۹ روز از آغاز لشگرکشی روسیه به اوکراین، شهر جده در عربستان روز یک‌شنبه میزبان روز دوم و پایانی از اجلاسی با هدف بررسی راه‌های پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین است. مشاور امنیت ملی آمریکا و مقامات ارشد حدود ۴۰ کشور در نشست جده که شامگاه شنبه گشایش یافت، حضور دارند.

ولودمیر زلنسکی با اعزام آندره یرماک، رئیس دفتر خود به عنوان رئیس هیئت اوکراینی به نشست جده، خواهان بررسی ابتکار ۱۰ ماده‌ای کشورش به عنوان مبنای صلح شده است. مهم‌ترین بند این طرح، خروج روسیه از اراضی اشغالی اوکراین است.

روسیه که در اجلاس حضور ندارد، تأکید کرده هر فرمولی که برای خاتمهٔ جنگ ارائه شود، باید «واقعیات جدید» را در نظر بگیرد. اشارهٔ مسکو به سرزمین‌هایی در اوکراین است که در جنگ اشغال کرده است.

عربستان که با روسیه و حامی مهم آن، چین، رابطهٔ نزدیک دارد، ضمن حفظ مناسبات نزدیک با اوکراین و متحدین غربی کی‌یف، با برگزاری اجلاس جده موقعیت خود را در قامت یک قدرت منطقه‌ای که در راستای صلح و ثبات برای اکنون و آینده جهان فعالیت می‌کند، تقویت کرده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران که هنوز رقیب منطقه‌ای عربستان محسوب می‌شود، در نگاه غرب و اوکراین به عنوان حکومتی توصیف شده که در تهاجم روسیه علیه اوکراین سهیم شده و باید به این خاطر تنبیه شود.