چند روز پس از انتشار خبر تصمیم آمریکا برای استقرار تفنگداران دریایی بر عرشه کشتی‌های تجاری در خلیج فارس، بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار دریایی همراه با دو ناو آمریکایی وارد منطقهٔ خاورمیانه شدند.

وب‌سایت «سرویس توزیع اطلاعات بصری پنتاگون» (DVIDS) گزارش داد که بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار دریایی آمریکا از گروه آبی-خاکی باتان و یگان اعزامی دریایی ۲۶ در روز یکشنبه ۱۵ مرداد، به‌عنوان بخشی از استقرار نیروی از پیش اعلام‌شدهٔ وزارت دفاع آمریکا، وارد منطقهٔ خاورمیانه شدند.

این وب‌سایت افزوده که ناو آبی‌-خاکی «یواس‌اس باتان» و ناو جنگی «یواس‌اس کارتر هال» پس از عبور از دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز وارد دریای سرخ شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این یگان‌های آمریکایی ظرفیت بیشتری از نیروهای هوانوردی و دریایی را به منطقه اضافه خواهد کرد و انعطاف‌پذیری و توانایی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را افزایش خواهد داد.

به‌گفتهٔ این سرویس اطلاع‌رسانی، ناو جنگی آبی-خاکی می‌تواند تعدادی زیادی از انواع بالگردها و هواپیماهای جنگی را با خود حمل کند.

منطقهٔ عملیاتی ناوگان پنجم ایالات متحده تقریباً ۲.۵ میلیون مایل مربع فضای آبی را در بر می‌گیرد و شامل دریای عرب، دریای عمان، دریای سرخ، بخش‌هایی از اقیانوس هند و سه نقطهٔ استراتژیک تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگهٔ باب‌المندب می‌شود.

در حالی که مرکز توجه آمریکا هم‌اکنون جنگ اوکراین و تنش با چین است، اقدام آمریکا برای استقرار تفنگداران در عرشهٔ کشتی‌های تجاری اقدامی در راستای نشان دادن تعهد خود به امنیت خاورمیانه ارزیابی شده است.

این اقدام آمریکا حتی در دوران «جنگ نفتکش‌ها» در سال ۱۹۸۸ و اوج جنگ میان ایران و عراق انجام نشده بود.

پیشتر آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد، با استناد به منابع رسمی، از طرح آمریکا برای استقرار تفنگداران دریایی بر عرشهٔ کشتی‌های تجاری در تنگهٔ هرمز به‌منظور جلوگیری از تعرض نیروهای نظامی ایران به آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس خبر داده بود.

ایران از سال ۲۰۱۹ چندین کشتی تجاری و نفتکش را در خلیج فارس توقیف کرده و اخیراً نیز دو نفتکش را توقیف و تلاشی نافرجام در توقیف دو کشتی دیگر داشت.

آمریکا طی هفته‌های گذشته با اعزام جنگنده‌های «اف-۳۵» تلاش کرده است که آزادی دریانوردی در خلیج فارس را، که یک‌پنجمِ نفت مصرفی جهان از آن می‌گذرد، برقرار کند.

آمریکا می‌گوید ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده است.