مقابله با راهزنی های جمهوری اسلامی

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس در سوم اوت، پنتاگون در حال بررسی قراردادن تفنگداران دریایی و ملوانان مسلح ایالات متحده در کشتی های تجاری در پاسخ به تلاش‌های فزایندهٔ ایران برای ایجاد مزاحمت و توقیف کشتی‌هایی است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

واشنگتن پست گزارش داد که این تلاش از حمایت مقامات ارشد دولت بایدن برخوردار است؛ اما در انتظار تایید نهایی است. تداوم تجاوزات جمهوری اسلامی در دریا، علی‌رغم لغو تحریم‌های اخیر دولت بایدن علیه ایران و عدم اجرای تحریم‌های نفتی علیه رژیم آخوندی صورت می‌گیرد. این نشان می‌دهد که ژست‌های حسن‌نیت آمریکا در قبال ایران، در تغییر سیاست‌های تهران، شکست خورده است.

این اطلاعیه تنها بخش کوچکی از منابعی را که ایالات متحده، باید برای مقابله با این رفتار بد ایران خرج کند، پوشش می‌دهد.

ایران در پاسخ به تصمیم دولت بایدن برای پرداخت هزینهٔ اخاذی هسته‌ای رژیم، تهدیدهای خود را در عرصه‌های دیگر افزایش می‌دهد و باعث افزایش و اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه می‌شود. بنابراین، نه تنها رژیم ایران اکنون به میلیاردها دلار بیشتر دسترسی دارد، بلکه ایالات متحده مجبور است پول بیشتری خرج کند، منابع بیشتری را منحرف کند و نیروهای آمریکایی بیشتری را در معرض خطر قرار دهد، تا به تهدیدات فزاینده پاسخ دهد و این یک سیاست کاملا عقب مانده و ناپایدار است.

تنگه هرمز یک نقطه بحرانی است، که یک پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند. در دو سال گذشته، ایران به حقوق ناوبری بیش از دوازده کشتی تجاری با پرچم بین المللی حمله کرده، یا در آن دخالت کرده و حداقل شش فروند از آنها را توقیف کرده است.

در ۲۰ ژوئیه، وزارت دفاع اعلام کرد که بخشی از گروه آمادگی آبی-خاکی / واحد اعزامی دریایی BATAAN (ARG/MEU) را برای مقابله با تلاش‌های ایران برای «تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز آب‌های اطراف تنگه هرمز » به منطقه اعزام می‌کند». در اوایل همان هفته، پنتاگون جت های جنگنده F-16 و F-35 و همچنین ناوشکن نیروی دریایی USS Thomas Hudner را مستقر کرد تا به قدرت رزمی خود در منطقه بیافزاید.

لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این رژیم را متقاعد نکرده است که تحریکات خود در خلیج فارس را متوقف کند. ماه گذشته، عدم اجرای تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود رسید و تهران ۱/۶ میلیون بشکه در روز صادرات داشت. دولت بایدن همچنین در ماه ژوئیه اعلام کرد که به عراق اجازه داده است که وجوه ایران را به حساب‌های بانکی کشورهای ثالث از جمله عمان منتقل کند تا تراکنش‌های ایران را تسهیل کند. دولت بایدن به مذاکره بر سر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی، ادامه می دهد و ممکن است دسترسی ایران به میلیاردها دلار از صندوق بین المللی پول را ممکن کند.

در ماه ژوئن، ایالات متحده، مجوز آزادسازی ۲/۷۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران را که در عراق نگهداری می‌شد، برای کمک به تهران برای پرداخت بدهی‌های خود صادر کرد.

در اوایل ژوئیه، یک مقام ایرانی اعلام کرد که رژیم به ده میلیارد دلار دسترسی داشته است که قبلاً، به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، در دسترس نبوده است. در ۱۱ ژوئیه، عراق اعلام کرد که نفت خود را با گاز طبیعی ایران مبادله خواهد کرد، بدون اینکه واشنگتن این امر را تأیید کند.

در اینجا باید به این نکته توجه داشت که ایران با هر نوع آوانس و معامله‌ای از شرارت و سنگ‌اندازی در منطقه، دست نمی‌کشد بلکه هر روز بر میزان دشمنی خود با جهان می افزاید.

شورش محی
منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس