وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی این‌گونه اظهار نظر کرد که کسانی که او «دشمنان» جمهوری اسلامی می‌نامد، برای سالگرد جان باختن مهسا امینی «برنامه‌هایی» دارند، اما «هدف اصلی» آنها انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

اسماعیل خطیب در سخنانی در جمع فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که روز یکشنبه ۲۹ مرداد در رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران منتشر شد، این‌گونه اظهار نظر کرد که «مهم‌ترین نقشه دشمن بی‌ثبات‌سازی و کاهش مشارکت در انتخابات است.»

آقای خطیب دقیقاً مشخص نکرد که منظور او از «دشمن» کیست، اما مقام‌های جمهوری اسلامی معمولاً از کشورهای غربی، برخی کشورهای منطقه و مخالفان ایرانی خود در داخل و خارج از کشور به عنوان «دشمن» یاد می‌کنند.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی سپس خواستار «انسجام بیشتر جامعه اطلاعاتی» طرفدار حکومت و «تقویت مضاعف» تلاش رسانه‌ای و سایبری نهادهای حکومتی برای جلوگیری از این روند شد.

اسماعیل خطیب همچنین بار دیگر اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» را «اغتشاشات» خواند و مدعی شد: «هرچند برای سالگرد اغتشاشات هم برنامه‌هایی دارند، اما هدف اصلی آن‌ها امسال انتخابات است.»

اسماعیل خطیب توضیحات بیشتری درباره این «برنامه‌ها» ارائه نکرد، اما بسیاری از افراد و گروه‌های ایرانی منتقد یا مخالف جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور در هفته‌ها و ماه‌های اخیر خواستار برگزاری تجمعات و اعتراضاتی در اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی شده‌اند.

جان باختن مهسا امینی در اواخر شهریور سال گذشته، موجی از اعتراضات سراسری را در ایران برانگیخت که همراهی ایرانیان خارج از کشور در بسیاری از شهرهای جهان را در پی داشت.

بر اساس آمارهای سازمان‌های حقوق بشری، بیش از پانصد معترض به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در این اعتراضات کشته و تعدادی از بازداشت‌شدگان نیز به اتهام‌های «محاربه» اعدام شدند.

نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از موج دیگری از اعتراضات همزمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی در حالی است که محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه نیز روز یک‌شنبه به مقامات هشدار داد که «در این یکی دو ماه باید هشیار بود، دشمن آخرین تیر خود را آماده می‌کند.»

همچنین نگرانی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از چگونگی برگزاری دور دیگری از انتخابات در حالی است که در دوره پیشین انتخابات مجلس، بر اساس آمارهای دولتی، بیش از نیمی از واجدان شرایط رأی‌دهی در انتخابات شرکت نکردند.

پیشتر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز از احتمال «حضور کم» مردم ابراز نگرانی کرده بود.

او روز ۱۱ مرداد درباره انتخابات امسال مجلس و خبرگان رهبری که قرار است در پایان سال جاری برگزار شود، گفت: «دشمن به دنبال یک انتخابات کم‌رمق، بی‌جان و حضور کم است؛ لذا باید نقشه دشمن را خنثی کنیم.»

نگرانی‌ها از احتمال مشارکت اندک در انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۴ خرداد امسال در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خواند و گفت «توپخانه‌های دشمن» از ۹ ماه پیش از برگزاری آن مشغول «بمباران انتخاباتی» است.

مردم معترض در جریان چندین اعتراضات سراسری سال‌های اخیر، شعارهایی علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی سر داده‌اند و خواستار سرنگونی آن شده‌اند.

معترضان همچنین با شعارهایی علیه اصلاح‌طلبان، نشان ‌داده‌اند که از هرگونه شعار و برنامه اصلاح‌طلبانه در ایران ناامید شده‌اند.

«جاسوس‌های کشورهای متعدد»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، به بازداشت اتباع خارجی و شهروندان دوتابعیتی با اتهام «جاسوسی» اشاره کرد.

او گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی کشور «جاسوس‌هایی از فرانسه، سوئد، انگلیس و کشور‌های متعدد دیگری را در اختیار دارند و حتی بعضی از آن‌ها علی‌رغم فشار‌هایی که آوردند به اعدام محکوم شدند و حکم در مورد آن‌ها اجرا شد».

در چند ماه اخیر، علیرضا اکبری،‌ شهروند ایرانی-بریتانیایی به اتهام جاسوسی و حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی ربوده شده در ترکیه،‌ به دست قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعدام شدند.

همچنین در همین مدت نگرانی‌ها از احتمال اجرای حکم اعدام جمشید شارمهد، زندانی ایرانی‌-آلمانی افزایش یافته است.

در خردادماه، وزیر خارجه بلژیک در مصاحبه‌ای تاکید کرد که دولت بروکسل به تلاش برای آزاد کردن احمدرضا جلالی از حبس و اعدام در ایران ادامه خواهد داد.

دولت سوئد در پی صدور حکم اعدام برای این استاد مهمان دانشگاه‌های خود، زیر فشار افکار عمومی به آقای جلالی و خانواده او تابعیت سوئدی اعطا کرد.