در حالی که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، پس از دیدار با رهبران اسرائیل به کرانه باختری رفته و در رام‌الله با محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار می‌کند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید حملات نظامی تا «نابودی کامل» حماس ادامه خواهد داشت.

آقای نتانیاهو دقایقی پیش در یک کنفرانس کوتاه خبری گفت که به آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا گفته از نظر او توقف عملیات نظامی علیه حماس زمینه ساز «حمله خونین دیگری» از سوی این گروه علیه شهروندان اسرائیل خواهد بود و به همین دلیل او تا «نابودی کامل حماس نه نیمی از آن یا بخشی از آن» به حملات نظامی ادامه خواهد داد.

کنفرانس خبری آقای نتانیاهو، عصر امروز – چهارشنبه ۷ فوریه – همزمان با آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با رهبران اسرائیل، در کرانه باختریی مشغول رایزنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است.

آقای نتانیاهو که تحت فشار شدید از سوی خانواده‌های گروگان‌ها است در کنفرانس خبری کوتاه خود گفت: «تمام اقدامات ما در راستای بازگرداندن گروگان‌هاست و ادامه حملات راه آزادی آنهاست».

همزمان چند روز پس از سکوت طولانی حماس درباره طرح جدید آتش‌بس‌ آمریکا و قطر و مصر، خبرگزاری رویترز از طرح پیشنهادی این گروه برای یک آتش‌بس جایگزین خبر داده است.

بنابر گزارش رویترز، حماس یک طرح آتش‌بس چهار و ماه نیمه پیشنهاد کرده است.

بر اساس این گزارش، در طول این مدت همه گروگان‌ها آزاد می‌شوند و در ازای آن اسرائیل باید نیروهای خود را از نوار غزه خارج کند.

پیشنهاد حماس در پاسخ به طرح آتش‌بسی است که هفته گذشته با میانجی‌گری قطر و مصر ارسال شد و اسرائیل و آمریکا آن تایید کردند.

حماس
توضیح تصویر،شبه‌نظامیان حماس

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست هم می‌گوید توانسته برخی از جزییات درز کرده به رسانه‌ها را در تماس با رهبران حماس تایید کند و آن این که این گروه خواستار عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه شده تا در برابر آن گروگان‌ها را در چند مرحله آزاد کند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفت که پیشنهاد متقابل حماس در ابتدا مستلزم تضمین آتش‌بس دائمی نیست، اما پایان جنگ باید در طول آتش‌بس و پیش از آزادی آخرین گروگان‌ نهایی شود.

گفته می‌شود حماس قصد دارد گروگان‎‌های باقی مانده اسرائیلی را که در ۷ اکتبر از اسرائیل به غزه منتقل کرده بود با زندانیان اسرائیلی مبادله کند. حماس همچنین خواهان آغاز بازسازی غزه، عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی و همچنین مبادله اجساد کشته‌شدگان است.

عزت رشیق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، تایید کرد که این پیشنهاد از طریق قطر و مصر به اسرائیل و آمریکا ارسال شده است.

آمریکا و اسرائيل هر دو گفته‌اند در حال بررسی پاسخ حماس هستند.

در صحنه جنگ اما خبری از آتش‌بس نیست. نیروهای اسرائیلی عملیاتشان را به رفح، جنوبی‌ترین نقطه باریکه غزه، در مرز مصر کشانده‌اند. رفح منطقه‌ای است که نیمی از جمعیت بیش از دو میلیون نفری فلسطینی‌های آواره به آن پناه برده بودند.

تصویری از شهر غزه پس از خروج نیروهای اسرائیلی
توضیح تصویر،تصویری از شهر غزه پس از خروج نیروهای اسرائیلی

از جزئیات طرح سه‌ مرحله‌ای حماس چه می‌دانیم؟

در پیشنهاد جایگزین، حماس سه مرحله آتش‌بس در نظر گرفته است که هر کدام ۴۵ روز به طول می‌انجامد.

بر اساس این سند که رویترز نسخه‌ای از آن را رویت کرده است، در اولین مرحله ۴۵ روزه، تمامی زنان اسرائیلی گروگان، مردان زیر ۱۹ سال و افراد مسن و بیمار در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد.

در طرح پیشنهادی از اسرائیل خواسته شده نیروهای خود را از مناطق پرجمعیت خارج کند.

بر اساس این طرح، آغاز اجرای مرحله دوم مشروط است به «مذاکرات غیرمستقیم» برای پایانِ به عملیاتِ نظامیِ متقابل و بازگشت به آرامش کامل».

مرحله دوم همچنین شامل آزادی گروگان‌های مرد باقی مانده و خروج نیروهای اسرائیلی از «تمامی مرزهای نوار غزه» است.

بر اساس این گزارش، اجساد در مرحله سوم مبادله خواهند شد.

قرار است در طول این آتش‌بس، امدادرسانی و ارسال غذا و سایر کمک‌ها به غیرنظامیان غزه افزایش یابد. شمار زیادی از فلسطینی‌ها اکنون با گرسنگی و کمبود شدید کالاهای اساسی مواجهند.

حماس همچنین خواستار آزادی ۱۵۰۰ فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است.

در حال حاضر نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه در کنار حصار مرزی با مصر و در جنوب باریکه غزه محبوس شده‌اند.

مقام‌های درمانی حماس در غزه می‌گویند تا کنون ۲۷ هزار و ۵۸۵ فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل کشته شده‌اند که بیش از نیمی از آنان زنان و کودکان بودند.

جنگ در غزه در پی حمله بی‌سابقه حماس به اسرائيل در روز هفتم اکتبر آغاز شد که در طی آن نزدیک به ۱۳۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند. در جریان این جنگ در اواخر نوامبر آتش‌بسی یک هفته‌ای برقرار شد و طی آن ۱۰۵ گروگان اسرائيلی در مقابل ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد شدند.

آتش‌بس قبلی اما تنها یک هفته به طول انجامید.

رایزنی آمریکا در خاورمیانه؛ فشار شدید بر نتانیاهو

بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با رهبران قطر و مصر که میانجی مذکرات هستند به اسرائیل سفر کرد و امروز – چهارشنبه – به رام الله در کرانه باختری رفته است.

بخشی از دولت ائتلافی دست‌راستی بنیامین نتانیاهو با هرگونه توافقی مخالف است. آنها تهدید کرده‌اند در صورت تایید هر توافقی که به نابودی حماس منجر نشود، از کابینه کنار می‌کشند.

در سوی دیگر خانواده‌های گروگان‌ها خواستار توافقی هستند که آنها را به اسرائیل بازگرداند.

آمریکا توافق آزادی گروگان‌‌ها و آتش‌بس را به عنوان بخشی از راه‌حل گسترده‌تری می‌داند که به عقیده آنها به حل و فصل مناقشه خاورمیانه می‌انجامد. بر این اساس، آشتی اسرائیل و همسایگان عرب و ایجاد یک کشور فلسطینی افق‌های این راه حل است.

اما دولت فعلی اسرائیل با تشکیل هر نوع کشور فلسطینی مخالفت کرده است.

مذاکرات در تل‌آویو و کرانه باختری پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر واکنش مثبت حماس به طرح پیشنهادی هفته گذشته برای توافق آغاز شد.

آقای بلینکن نگفته است که آمریکا چه موضعی در قبال این پاسخ دارد اما جو بایدن خواسته‌‌های مطرح در آن را «کمی بیش از حد» توصیف کرده، به این معنی که اسرائيل به آسانی با این خواسته‌ها موافقت نخواهد کرد.

سخنگوی دولت اسرائیل گفت که پاسخ حماس به پیشنهادها با موساد، آژانس اطلاعات خارجی اسرائیل در میان گذاشته شده و جزئیات به طور کامل در حال ارزیابی است.

ایلون لوی به بی‌بی‌سی گفت که اسرائیل آماده است تا گروگان‌ها را از غزه بیرون بیاورد اما گفت که حمله باید تا پیروزی کامل بر حماس ادامه یابد.

یک مقام ارشد حماس پیشتر به بی‌بی‌سی گفت این گروه در پاسخ به چارچوب پیشنهادی «چشم‌اندازی مثبت ارائه کرده اما خواستار تغییراتی در ارتباط با بازسازی غزه، بازگرداندن ساکنان آن به خانه‌هایشان و خواسته‌هایی دیگر برای بیجا شدگان شده است.

نقشه غزه