یکی از اعضای هیئت دیپلماتیک طالبان، آذرماه سال گذشته یک عکاس ایرانی را «به داخل کنسولگری افغانستان در مشهد کشانده» و «شکنجه» کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۲ خردادماه با تأیید این خبر نوشت که این دیپلمات طالبان به «دکتر سلیم» مشهور است.

این روزنامه افزود که این فرد پس از شکایت عکاس ایرانی «از ایران اخراج و یک دیپلمات دیگر از جانب طالبان جایگزین این فرد خاطی شد».

به نوشته «جمهوری اسلامی»، «دکتر سلیم» به همراه دو دیپلمات دیگر «از جانب طالبان با در دست داشتن نامه مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، برخلاف آداب دیپلماتیک بدون موافقت کشور میزبان، کنسولگری افغانستان در مشهد را از سرکنسول کنونی تحویل گرفتند.

روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه انتصاب پست‌های کنسولی باید با موافقت کشور پذیرنده باشد این رفتار حکومت طالبان را «مصداق بی‌حرمتی به کشور ایران» خواند.

این روزنامه نوشته که با وجود این رفتار، مقامات جمهوری اسلامی این هیئت را به عنوان مقامات کنسولگری أفغانستان در مشهد پذیرفته است.

در این گزارش همچنین آمده است: «همین سه دیپلمات طالبان چند ماه پیش با استفاده از پوشش و خودروی دیپلماتیک در فرودگاه مشهد اقدام به ربودن قاری عیسی محمدی، یکی از اعضای سرشناس اپوزیسیون حکومت طالبان، کردند.»

آقای محمدی‌ در ویدئویی که روز شنبه، ۱۲ خردادماه، در صفحه اینستاگرامی «صدای کابل» منتشر شد، گفت پس از آنکه «چند روز در کنسولگری مشهد در زندان ماندم، افراد و اشخاص حکومتی ایران می‌گفتند که ما با طالبان حیران مانده‌ایم. نه می‌توانیم با طالبان بسازیم و نه به خاطر همسایه‌داری می‌توانیم آن‌ها را رد کنیم.»

آقای محمدی در مورد ضرب‌وشتم عکاس ایرانی نیز می‌گوید پس از پیگیری مقامات ایرانی، کنسولگری طالبان پاسخ داده است که با ما «مدارا» کنید و ما آداب «دیپلماسی را نمی‌دانیم» و «با حکومت‌داری آشنا می‌شویم».

این اولین بار نیست که نوع برخورد مقامات جمهوری اسلامی با حکومت طالبان انتقادات رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران را برمی‌انگیزد.

پیش از این نیز دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیشین ایران، با انتقادات فراوانی در مورد مسئله تأمین حقابه رود هیرمند روبه‌رو شده بود.

مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی بارها از مذاکره با طالبان بر سر حقابه رود هیرمند خبر داده‌اند اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده و مسئولان استان و سیستان و بلوچستان می‌گویند که خشکی تالاب هامون نیز به طور مستقیم به عدم تامین حقابه رود هیرمند از افغانستان مرتبط است.