وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه اعلام کرد، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه به تهران سفر می‌کند.

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، هم گفته است که روز پنجشنبه میزبان آنریکه مورا خواهد بود.

علی باقری کنی روز چهارشنبه در توییتی نوشته است: «در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، فردا میزبان آقای انریکه مورا، معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا، خواهم بود. تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستور کار این سفر است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در خصوص سفر انریکه مورا گفته است: «این سفر در ادامه رایزنی های دو طرف درخصوص موضوعات مورد علاقه فی ما بین از جمله روابط ایران و اتحادیه، افغانستان و برجام صورت می‌گیرد.»

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اضافه کرد: «رایزنی‌ها و تماس های دو طرف هیچگاه قطع نبوده و به صورت مستمر حول موضوعات مختلف در جریان است و این سفر نیز در همین چارچوب انجام می‌شود.»

انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران ، موسوم به برجام، در وین پایتخت اتریش است.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ از برنامه سفر انریکه مورا، معاون دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران خبر داده بود.

بلومبرگ روز سه‌شنبه از قول منابع آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود گزارش داده است که انتظار می‌رود سفر آقای مورا به تهران طی روزهای آینده انجام شود.

به‌گفته آن‌ها، این دیدار برای ایجاد مقدمات بازگشت ایران به مذاکرات برجام انجام می‌شود.

آخرین دور مذاکرات برجام ۳۰ خردادماه انجام شد و از آن زمان ایران تاریخی برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای اعلام نکرده و تنها از آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات «در آینده نزدیک» خبر داده است.

اعضای اروپایی برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان، همراه با آمریکا که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد، هشدار داده‌اند که زمان برای از سرگیری مذاکرات رو به اتمام است و آن‌ها نمی‌توانند تا ابد منتظر ایران بمانند.

روسیه نیز از ایران خواسته است به مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که آمریکا برای نشان دادن «حسن نیت» خود در مذاکرات، ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند؛ موضوعی که با استقبال اعضای غربی برجام و آمریکا مواجه نشد و آلمان خواستار بازگشت بدون شرط ایران به مذاکرات شد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پس از او گفت موضوعی که حسین امیرعبداللهیان طرح کرد «پیغامی برای آمریکایی‌ها نبود» و بحث این بوده که «آمریکا باید نشان دهد که در روش و اقدام تغییر کرده است».

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری این مذاکرات به درخواست تهران متوقف شده و هنوز از سر گرفته نشده است.