یونیسف می‌گوید در پنج ولایت عمدتا در شمال افغانستان از جمله بلخ، جوزجان و سمنگان در شمال غرب، قندوز در شمال شرقی و ارزگان در جنوب غربی، طالبان به دختران اجازه تحصیل در دبیرستان را داده است.

ممانعت از تحصیل دختران در افغانستان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است و تبدیل به یک مانع عمده تقاضای به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمر عبدی، معاون اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) که هفته گذشته به کابل سفر کرده بود، در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که طالبان در پنج ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان – بلخ، جوزجان و سمنگان در شمال غربی، قندوز در شمال شرقی و ارزگان در جنوب غربی – در حال حاضر به دختران اجازه تحصیل در لیسه (دبیرستان) می‌‌دهند.

او گفت که وزیر معارف طالبان به او گفته که آنها بر روی “چارچوبی” کار می‌کنند که به همه دختران اجازه ادامه تحصیل بالاتر از کلاس ششم داده شود، این دستورالعمل “بین یک ماه تا دو ماه” منتشر می‌شود.

طالبان در مورد اظهارات تازه معاون یونیسف ابراز نظر نکرده اما قبلا گفته‌‌اند مشغول کار روی دستورالعملی برای “بازگشتاندن امن” دختران براساس “اصول اسلامی” به کلاس‌های بالاتر از سال ششم در مکاتب هستند.

امروز ۲۸- مین روزی است که مدارس پسرانه در افغانستان بازگشایی شده اما طالبان اجازه حضور دختران بالاتر از کلاس ششم در بیشتر ولایت‌ها را نداده است.

عفو بین الملل نیز اخیرا از طالبان خواسته که فورا به دختران در افغانستان اجازه ادامه تحصیل بدهد.

اسما (نام تغییر داده شده)، دانش آموز ۱۴ ساله در کابل، به عفو بین‌الملل گفته که “اینکه می‌توانم به مدرسه بروم یا نه؟ بزرگترین نگرانی من است. می‌خواهم همه چیز را یاد بگیرم، از ساده‌ترین تا سخت‌ترین موضوعات را. می‌خواهم یک فضانورد باشم، یا مهندس یا معمار … این رویای من است … آموزش جرم نیست. اگر طالبان اعلام کنند که تحصیل یک جرم است، ما این جنایت را مرتکب می‌شویم. ما تسلیم نمی‌شویم. “

هشتگی برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به عنوان “اجازه آموزش به دختران افغان بدهید” به راه افتاده است، کاربران روزهایی را می‌شمارند که دختران در افغانستان از رفتن به مدرسه محروم اند.