بنیاد فارابی اعلام کرده فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار با اعلام این خبر به خبرگزاری ایسنا گفته که از میان سه فیلم دشت خاموش، بندربند و قهرمان، فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی بر اساس رای اعضا انتخاب و به اسکار معرفی خواهد شد.

تازه‌ترین اثر آقای فرهادی سه ماه پیش، جایزه بزرگ هیات داوران هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن را گرفت.

اصغر فرهادی (متولد ۱۳۵۱) تنها سینماگر ایرانی است که با فیلم‌های جدایی نادر از سیمین و فروشنده برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شده است.

قهرمان چهارمین فیلم آقای فرهادی است که از طرف ایران به اسکار فرستاده می‌شود. جز دو فیلم دیگر او که در اسکار انتخاب شده، در سال ۱۳۹۲ فیلم گذشته آقای فرهادی هم به اسکار فرستاده شده بود.

پوستر فیلم قهرمان
توضیح تصویر،فیلم قهرمان برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن شد

موضوع فیلم چیست؟

بعد از چند سال فیلمسازی آقای فرهادی در خارج از ایران، او به ایران باز گشته و این فیلم اجتماعی را در شیراز فیلم‌برداری کرده است.

مدت فیلم دو ساعت و ۷ دقیقه، درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی به زندان افتاده است. اما در دو روز مرخصی تلاش می‌کند با پس دادن بخشی از بدهی شاکی را متقاعد کند شکایتش را پس بگیرد. اما ماجرا طور دیگری پیش می‌رود.

امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی (دختر آقای فرهادی) و سحر گلدوست از بازیگران این فیلم هستند.

این نهمین فیلم اصغر فرهادی است که کار فیلمبرداری آن دی‌ماه ۱۳۹۹ تمام شد.

خط

پیش از دستاوردهای آقای فرهادی در اسکار برای سینمای ایران، فیلم بچه‌های آسمان ساخته مجید مجیدی به فهرست پنج فیلم نهایی نامزدهای بهترین فیلم خارجی اسکار ۱۹۹۹ راه یافته بود.

پارسال هم برای اسکار ۲۰۲۰ فیلم خورشید یا بچه‌های خورشید مجید مجیدی به آکادمی اسکار فرستاده شد.

دایره مینا ساخته داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۵۶ نخستین نماینده سینمای ایران بود که به آکادمی معرفی شد.

انتخاب نماینده سینمای ایران برای شرکت در مراسم اسکار در بسیاری از سال‌ها، انتخابی پرحاشیه بوده است.

بر اساس آیین‌نامه‌ اسکار انتخاب فیلم از سوی کشورها باید به عهده سینماگران باشد اما در ایران نهادهای دولتی از جمله فارابی به جای نهادهایی مانند خانه سینما در انتخاب فیلم‌ها نقش اصلی را بازی می‌کنند. منتقدان تصور دارند به همین دلیل است که فیلم‌های کارگردانانی مانند جعفر پناهی که از منتقدان سرسخت حکومت جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، با وجود موفقیت‌های بین‌المللی به اسکار فرستاده نمی‌شود.

اصغر فرهادی که امسال چهارمین فیلم او به اسکار فرستاده می‌شود، در برابر بسیاری از رویدادهای اجتماعی مختلف در ایران موضع گرفته و خودش می‌گوید که طرف مردم ایستاده است. با این حال در آخرین حضورش در جشنواره کن با این انتقاد مواجه شد که چرا درباره اعتراضات خوزستان و “تشنگی و فقر مردم و سرکوب تظاهرات آنها ” سکوت کرده است.

آقای فرهادی در حاشیه جشنواره کن به این انتقادها پاسخ داد و گفت فیلمسازی را ابزار موثرتری برای تاثیرگذاری می‌داند و از این روش برای طرح پرسش استفاده می‌کند و مثلا فیلمی مثل شهر زیبا را “موثرتر از یک بیانیه تند ” در مخالفت با اعدام کودکان می‌داند.

او توضیح داد به جای بیانیه‌نویسی که آن را بلد نیست، سعی می‌کند با فیلم‌هایش آگاهی رسانی کند که ابزار مبارزه با جهل و ظلم است. توضیحاتی که البته همه منتقدانش را قانع نکرد.