یک گروه ۲۰۰ نفره از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در نامه به دولت جو بایدن خواسته‌اند تا از بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم خودداری کند.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، چنین نظر داده است که کنگره تا چندی پیش «به معنای واقعی کلمه در مالکیت اسرائیل بود».

به گزارش روزنامه جروزالم پست، ۲۰۰ عضو کنگره روز دوشنبه، دهم آبان‌ماه، در نامه به دولت بایدن نوشته‌اند که «قویا» با بازگشایی کنسولگری در اورشلیم، که “پایتخت جاودانه” اسرائیل است، مخالف هستند».

امضاکنندگان نامه باز کردن دوباره کنسولگری آمریکا در اورشلیم را با مصوبه سال ۱۹۹۵ کنگره «مغایر» دانستند.

آن مصوبه از دولت آمریکا خواسته بود، به گشایش سفارت در اورشلیم اقدام کند.

امضاکنندگان نامه یادآور شدند که آقای بایدن زمانی که سناتور بود، خود حامی آن مصوبه بود.

جمهوری‌خواهان نوشته‌اند که بازگشایی کنسولگری «غیر قابل قبول، شرم‌آور، اشتباه»، و حرکتی در راستای «تقسیم دوباره» اورشلیم محسوب خواهد شد.

کنسولگری‌های دوگانه آمریکا در غرب و شرق اورشلیم سه سال پیش بسته شد.

دونالد ترامپ در آن زمان، با تغییر سیاست ۷۰ ساله آمریکا، و پس از به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل»، اقدام به گشایش سفارت در این شهر کرد.

مصوبه گشایش سفارت در اورشلیم که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال ۱۹۹۵ به حمایت قاطع نمایندگان و سناتورهای کنگره رسیده بود، عملا در زمان دونالد ترامپ اجرایی شد.

دیوید فریدمن، سفیر آقای ترامپ در اسرائیل، کنسولگری‌های آمریکا در شرق و غرب اورشلیم را بست، امری که به تیرگی بیشتر و قطع کامل روابط میان فلسطینیان و دولت وقت آمریکا منجر شد.

دولت جو بایدن از آغاز به کار خود در ۱۱ ماه پیش درصدد نوبازگشایی کنسولگری آمریکا در غرب اورشلیم بوده تا در آن، امور فلسطینیان مورد رسیدگی قرار گیرد.

نفتالی بنت، نخست وزیر و شماری از وزیران دولت اسرائیل با تصمیم دولت بایدن مخالفت کرده‌اند و موشه لئون، شهردار اورشلیم، نیز گفته است با وجود مخالفت شدید با این احتمال، در صورت اقدام آمریکا به بازگشایی کنسولگری، شهرداری اورشلیم امکانات لازم شهری را در اختیار آن قرار خواهد داد.

آنتونی بلینکن هفته گذشته تایید کرد که تصمیم دولت بایدن برای دایر کردن کنسولگری از نظر قوانین کشور میزبان، باید مورد تایید اسرائیل نیز باشد.

فلسطینیان از تعلل دولت بایدن به‌شدت ابراز ناخرسندی کرده و تاکید دارند که دولت او تغییر عملی در سیاست‌های دولت ترامپ نداده است.

در این میان، دونالد ترامپ، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است که کنگره قبلا «به معنی واقعی کلمه در مالکیت اسرائیل بود، اما اکنون وضعیت تقریبا برعکس است».

به گزارش تایمز اسرائیل، آقای ترامپ هفته گذشته در گفت‎‌وگو با یک رادیوی محافظه‌کاران آمریکا افزوده که «درک می‌کنید که ده، ۱۵ سال پیش اسرائیل مالکیت کنگره را در دست داشت و این امر قوی بود».

وی با اشاره به حضور شماری از نمایندگان مخالف سیاست‌های اسرائیل در مجلس نمایندگان، موسوم به گروه «پیشرو» گفته است که آنها اکنون کنترل کنگره را در دست دارند و علیه اسرائیل «سم‌پراکنی می‌کنند».

آقای ترامپ از این‌که اکثریت یهودیان آمریکا به سود او و جمهوری‌خواهان رای نداده و این وضعیت را در کنگره ایجاد کرده‌اند، برای چندمین بار در یک‌ سال گذشته، ابراز ناخرسندی کرده است.