با وجود گذشت هشت روز از حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت در ایران، مقام‌های مسئول بار دیگر زمانی جدید را برای اتصال همه جایگاه‌ها به سامانه هوشمند مطرح کردند.

رسانه‌ها در ایران روز سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه، از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌ دلیل «حمله سایبری» خبر دادند و همه ۴۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شدند.

مسئولان حکومت ایران در ابتدا وعده دادند که مشکل را یک روزه حل می‌کنند، ولی با گذشت هشت روز و چند وعده گزارش رسانه‌های داخل ایران در روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان، نشان می‌دهد که کماکان برخی از پمپ‌ بنزین‌ها به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند.

در ادامه وعده‌ها برای اتصال همه جایگاه‌ها به سامانه هوشمند که زمان آن بارها تغییر کرده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته که اتصال تمامی جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت تا «پایان امروز»، سه‌شنبه، ۱۱ آبان به اتمام می‌رسد.

به گفته جلیل سالاری، از چهار هزار جایگاه سوخت در سراسر کشور، ۳۷۰۰ جایگاه دوباره به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و فقط ۳۰۰ جایگاه بنزین را با نرخ دوم (آزاد) عرضه می‌کنند.

وی وعده داد: «پروژه اتصال جایگاه‌ها به سامانه هوشمند امروز به پایان می‌رسد و سوختگیری در تمام جایگاه‌ها با کارت سوخت انجام می‌شود.»

در حالی که پیش از این غلامرضا جلالی، رئيس سازمان پدافند غیرعامل گفته بود «این حمله به طور قطع» به وسیله آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و یک کشور دیگر انجام شده، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز دوشنبه گفت که «منشأ این حمله سایبری» نامعلوم است.

یک روز پیش از آن نیز محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود احتمالا «منشأ داخلی یعنی نفوذ»، باعث اخلال سایبری در سامانه مدیریت سوخت شده باشد.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآور اعتراض گسترده به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است که به گزارش خبرگزاری رویترز «خونبارترین اعتراضات پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود» و منجر به «کشته شدن ۱۵۰۰ نفر» شد.

در همان روزی که سامانه سوخت دچار مشکل شد، تصاویر متعددی نیز در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در سطح شهر اصفهان منتشر شد که همزمان با اعتراضات آبان‌ماه، بر روی آنها این پرسش به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟»

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، در واکنش به این حادثه گفت که «دشمن برای آبان‌ماه برنامه‌ریزی کرده» و اختلال در شبکه سوخت را «آغاز» آن دانست.

پس از آن که مقام‌های جمهوری اسلامی موفق به رفع این اختلال در زمانی کوتاه نشدند، رسانه‌های نزدیک به حاکمیت به صورت هماهنگ، اخبار مربوط به حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشورهای دیگر از جمله آمریکا را بازنشر کردند.