رئیس سازمان امور مهاجرت و پناهندگان عراق و اقلیم کردستان موسوم به لوتکه، دولت عراق و دولت اقلیم کردستان را متهم کرد که علیرغم وعده های داده شده، هیچ کمکی به بازگشت پناهجویان کرد از بلاروس نکرده اند.

طی روزهای گذشته موضوع مهاجرت گسترده شهروندان از اقلیم کردستان و وضعیت دشوار و وخیم شمار بسیاری از پناهجویان کرد در مرز میان بلاروس و لهستان، واکنش ها و جنجال های بسیاری را در عراق و اقلیم به دنبال داشته و دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان اعلام کردند که به بازگشت داوطلبانه پناهجویان از بلاروس کمک کرده و همکاری لازم را با آنان انجام داده و بودجه ای نیز به این امر اختصاص می یابد.

شامگاه روز پنج شنبه 27 آبان / 18 نوامبر نیز 431 نفر از این پناهجویان به صورت داوطلبانه به اقلیم بازگشته و وارد فرودگاه اربیل شدند.

اما آری جلال رئئیس سازمان امور مهاجرت و پناهجویان اقلیم و عراق موسوم به سازمان لوتکه طی گفتگو با رادیو صدای آمریکا گفت که هیچ کمکی در عمل  از سوی دولت عراق و اقلیم به بازگشت این آوارگان صورت نگرفته و کمک مادی نیز به آنان داده نشده است.

وی افزود تنها کمکی که به بازگشت آوارگان شده از سوی شرکت هواپیمایی بوده که آنان را بازگردانده و بلیط پرواز بازگشت را رایگان در اختیار آنان قرار داده است.

همچبین گفت که شمار بسیار بیشتری از این تعداد پناهجو که بازگشته اند، برای بازگشت ثبت نام کرده بودند، اما به دلیل اینکه هیچ کمکی به آنان صورت نگرفته و در راه مهاجرت همه پول و مدارک هویتی و گذرنامه  وگوشی های همراه از آنان گرفته شده بود، نتوانسته اند بازگردند.

همچنین اشاره کرد بیشتر این پناهجویان تمامی دارایی خود را در راه مهاجرت از دست داده و برای بازگشت به اقلیم و از سر گرفتن زندگی نیاز به کمک دولت دارند.

به گفته آری جلال بنا به آخرین آمار و اطلاعات اعلام شده حدود 7 هزرا پناهجو در بلاروس به سر می برند که اکثریت آنان از شهروندان عراق و اقلیم بوده و نزدیک به 3 الی 4 هزار پناهجو هم در مرز میان بلاروس و لهستان هستند و پیشتر 5 هزار پناهجو با عبور از این مرز خود را به کمپ های پناهجویان در لهستان، لیتوانیا و لاتیفا رسانده اند.

وی تاکید کرد که بیکاری، نبود آب و برق و خدمات رسانی و عدم پرداخت حقوق و استخدام نشدن فارغ التحصیلان دانشگاه ها از عوامل اصلی مهاجرت شهروندان از اقلیم کردستان است و بر خلاف اظهارات مقامات دولت اقلیم کردستان ارتباطی به احزاب و یا پ.ک.ک، ندارد.