جواد اوجی، وزیر نفت ایران در پیامی که در توییتر منتشر کرده به انتقادهای عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی ایران، در دولت حسن روحانی پاسخ داده است.

آقای همتی در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران درباره “افزایش صادرات نفت” این کشور را مورد انتقاد قرار داده بود و خواستار شفافیت درباره نقش دولت آقای رئیسی در “بی‌اثر کردن تحریم‌ها” شده بود.

آقای همتی گفته بود: “خبر افزایش ۴۰ درصدی ارزش صادرات نفت ایران خبری امیدبخش و در جهت کاهش تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر بودجه و اقتصاد کشور، مؤثر است، اما نکته مهم این است که قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.”او در ادامه پرسیده بود “سوال این است که سهم تلاش دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم چقدر بوده است؟”

جواد اوجی، وزیر نفت ایران اکنون در پاسخ به این سئوال افزایش قیمت نفت را موثر دانسته و گفته “میزان فروش، قیمت و وصول درآمدهای نفتی افزایش یافته است.”

آقای اوجی می‌گوید: “در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است؛ اما از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به صورت منظم در حال وصول است.”

جدال این دو مقام سابق و فعلی به اظهارات هفته پیش ابراهیم رئیسی برمی‌گردد.

آقای رئیسی گفته بود: “صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.”

افزایش قیمت نفت در سال گذشته میلادی در حالیست که ایران به دلیل تحریمهای آمریکا با مشکلات جدی در زمینه فروش و انتقال پول آنها به این کشور روبروست و همین منابع ارزی ایران را محدود کرده است.

همچنین بخشی از عواید نفتی ایران در کشورهایی نظیر کره جنوبی مسدود شده که فقط در همین یک مورد بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران به دلیل تحریم در بانکهای کره‌ای مانده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ هفته پیش در گزارشی با استناد به داده‌های شرکت ردیابی نفتکش‌ها- “کپلر”- گفته بود چین در سال ۲۰۲۱ میلادی واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داده و بیشترین نفت وارداتی چین در سه سال اخیر از این دو کشور تحریم شده بوده است.

در گزارش گفته شده پالایشگاه‌های چینی خرید نفت “ارزان” را در مقابل خطر جریمه احتمالی به دلیل نقض تحریمها پذیرفته‌اند.

بر اساس آمار کپلر، چین در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۳۲۴ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریده که در مقایسه با سال قبل (۲۰۲۰) حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش گفته شده خریداران چینی بویژه بخش خصوصی در این کشور از سیاست‌های سخت‌گیرانه آمریکا درباره این دو کشور سود برده‌اند؛ زمانی که سایر رقبای آسیایی خرید نفت از این کشورها را متوقف کرده بودند.

آمارهای فروش و صادرات نفت ایران به دلیل تحریمهای آمریکا محرمانه تلقی می‌شوند و اعلام نمی‌شوند.

قیمت هر بشکه نفت ایران در لایحه بودجه سال آینده ۵۵ دلار و صادرات روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه تخمین زده شده است.