ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان، پیشنهاد عمران‌خان نخست وزیر پاکستان برای فرستادن نیروی انسانی به افغانستان را رد کرده و گفته است که “افغانستان به اندازه کافی نیروی جوان تحصیل کرده دارد”. او اما گفته است که طالبان خواهان همکاری و کمک به ویژه در امور بانکداری هستند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان اخیرا در سخنانی پیشنهاد کرده بود که برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان، “فرستادن نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده به ویژه در عرصه طب/بهداشت، تکنولوژی اطلاعاتی و امور مالی و حسابداری را بررسی کنند.”

عمران خان روز جمعه در نشست کمیته مقام‌های ارشد (اپکس) در باره افغانستان، نسبت به وخامت اوضاع در این کشور ابراز نگرانی کرد و خاطر نشان کرده که “در مواقع ضروری افغان‌ها را رها نخواهیم کرد”.

سخنگوی حکومت سرپرست طالبان اکنون و در واکنش به این سخنان می‌گوید، به حد کافی کادرهای تحصیل‌کرده در افغانستان وجود دارد. او گفته است که “جوانان تحصیل‌کرده کافی برای کار در وزارت‌خانه‌ها موجود‌اند و نیازی به نیروی بشری بیرونی نیست”.

آقای مجاهد گفته است که “شما می‌دانید که کشورها در صورت نیاز می‌توانند کادرهایی را از خارج کشور بخواهند، اما شکر خداوند افغانستان از نگاه کادر، غنی است”.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد افزوده است که همکاری‌ در بخش‌های اقتصادی، بازرگانی و مالی را می‌پذیرند. او همچنان گفته است که برخی از مشکلات بانکی در افغانستان پیش آمده است که نیاز به کمک دارد.

او همچنین گفته است که “پیشنهاد گسیل نیروی بشری به افغانستان را کشورهای دیگری نیز مطرح کرده‌اند.

نخست وزیر پاکستان به گسترش همکاری‌های کشورش در زمینه‌های راه آهن، معادن، داروسازی و رسانه‌ها با افغانستان تاکید کرده است
توضیح تصویر،نخست وزیر پاکستان به گسترش همکاری‌های کشورش در زمینه‌های راه آهن، معادن، داروسازی و رسانه‌ها با افغانستان تاکید کرده است

پیشتر نیز حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک پیام فیسبوکی از این تصمیم حکومت پاکستان قدردانی کرد، اما وی گفت “که نیازی به نیروی کاری بیرونی در افغانستان حس نمی‌شود”.

این در حالی است که دفتر نخست وزیر پاکستان به گسترش همکاری‌های این کشور در زمینه‌های راه آهن، معادن، داروسازی و رسانه‌ها با افغانستان تاکید کرده است.

از زمان تصرف قدرت از سوی گروه طالبان در افغانستان در ماه اوت/اوگست، هزاران تن از کادرهای مسلکی این کشور که در اداره‌های دولتی و غیر دولتی کار می‌کردند از بیم حملات انتقامجویانه طالبان، کشورشان را ترک کرده‌‌اند.

در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی و اشرف غنی نیز تعداد زیادی از افراد متخصص در امور مختلف را افغان‌ها و شهروندان خارجی تشکیل می‌دادند که به ویژه از کشورهای غربی برای همکاری در عرصه عصری سازی اداره‌های دولتی به افغانستان، دعوت شده بودند.